واشنگتن تایمز: اردوی افغانستان نیازمند یک نیروی هوایی قوی است

واشنگتن تایمز

روزنامه واشنگتن تایمز در شماره اخیر خود مطلب را نوشته و در آغاز گفته‌است، چیزی را که اردوی افغانستان نیاز دارد، یک نیروی هوایی قوی است.

روزنامه می‌نویسد، هنگامی‌که یک انفجار نیرومند در اواخر ماه می شهر کابل را تکان داد، دوباره توجه را بسوی نیرو‌های امنیتی افغانستان جلب کرد.

با آغاز فصل بهار و اعلام عملیات منصوری از سوی گروه طالبان جنگ بیشتر در ولایات مرزی افغانستان شدت گرفت اما انفجار در پایتخت این‌کشور پرسش‌های دیگری را مطرح کرده‌است.

واشنگتن تایمز می‌نویسد، تلاش اردوی افغانستان هنوز هم برای امریکایی‌ها بگونه مرموز باقی مانده و پرسش را مطرح می‌کند که چرا یک نیروی آموزش دیده از سوی ایالات متحده امریکا نمی‌تواند کنترول مناطق را از نزد یک گروه ضعیف که ۱۵ سال پیش در اثر حمله امریکا با شکست مواجه شد، حفظ کند.

روزنامه پاسخ آنرا در تدارکات یا عدم آن خوانده و گفته‌است که امریکا در ساختن یک اردوی خودکفاء برای افغانستان شکست خورده‌است.

به باور واشنگتن تایمز، درست است که اردوی ملی افغانستان بر علاوه فساد و نیپوتیزم با برخی مشکلات عمیق رهبری نیز روبرو است اما گروه طالبان نیز با مشکلات روبرو می‌باشد و گروه داعش در برخی مناطق چالش عمده را برای طالبان ایجاد کرده‌است.

روزنامه در ادامه می‌نویسد، یک قاعده قدیمی نظامی است که آماتورها از تاکتیک‌ها صحبت می‌کنند در حالیکه حرفه‌یی‌ ها از تدارکات سخن می‌زنند.

واشنگتن تایمز در ادامه می نویسد، اکمالات برای نیرو‌های افغان بیشتر از شهر فرستاده می‌شود این در حالیست که شاهراه‌ها اکثراً در افغانستان خراب بوده و در برخی مناطق حتی سرک وجود ندارد و یگانه راه مؤثر برای رساندن اکمالات و مجهز ساختن نیرو‌ها در جریان عملیات ها، راه هوایی است و امریکا در ساختن یک نیروی هوایی که قادر به رساندن تجهیزات در جریان عملیات‌ها باشد ناکام مانده‌است.

دپلومات

مجله دپلومات در مورد کنفرانس پروسه کابل که به روز سه شنبه دایر شد پرداخته و به هشدار رئیس جمهور اشرف غنی برای طالبان اشاره کرده‌است.

دپلومات نوشته است، زمانی‌که رئیس جمهور افغانستان در مورد یک افغانستان عاری از تروریزم و ستیزه جویی صحبت کرد، گفت، حکومت افغانستان خواهان ایجاد شرایط برای مذاکره مستقیم با طالبان است و این یک فرصت همیشگی نیست.

مجلۀ دپلومات به آن بخش از سخنرانی رئیس جمهور اشرف غنی پرداخته که از جامعه جهانی خواست تا فعالیت‌های گروه طالبان را ریشه کن سازند و جلو حمایت مالی آن‌ها را بگیرند.

رئیس جمهور غنی همچنان در حضور نماینده‌های کشور‌ها و اداره بین‌المللی در کنفرانس پروسه کابل پرسید که چگونه افغانستان می‌تواند پاکستان را قانع سازد که یک افغانستان باثبات به نفع پاکستان و منطقه است؟

مقام‌های افغانستان اخیراً شبکه حقانی به حمایت اداره استخبارات پاکستان را مسئول انفجار موتربم چهار راهی زنبق کابل خواندند که در آن به گفته رئیس جمهور افغانستان بیش از ۱۵۰ نفر کشته و صد‌ها تن دیگر زخمی شدند.

اما مقام‌های پاکستانی این اتهام را رد کرده گفته اند که خواهان صلح و ثبات در افغانستان اند.