پروازهای خاص کارگو بین هند و افغانستان فردا آغاز می‌شوند

قرار است سر از فردا یکشنبه پروازهای خاص کارگو بین هند و افغانستان آغاز شود.

این پروازهای خاص تجارتی که افغانستان محاط به خشکه را با هند وصل می‌کند از طریق حریم هوایی پاکستان صورت خواهد گرفت.

من پریت وهوورا سفیر هند در کابل از طریق شبکه تویتر به رادیو آزادی گفت، هدف از تأسیس این "دهلیز هوایی خاص" توسعۀ مناسبات اقتصادی و تجارتی بین دو کشور است.

به گفتۀ من پریت وهوورا، انتقال اموال تجارتی به هند و از هند به افغانستان با شرکت هوایی آریانا قرارداد شده‌است.

به این ترتیب از ضایع شدن وقت جلوگیری شده و بدون مشکلات تبادلات تجارتی صورت خواهد گرفت.

گوپال بگلای(Gopal Baglay) سخنگوی وزارت خارجۀ هند روز جمعه در دهلی جدید به خبرنگاران گفت، تصمیم به تأسیس این دهلیز هوایی خاص در جریان مسافرت محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به هند در ماه دسمبر سال گذشته میلادی گرفته شده‌است.

به گفته وی، تصمیم به تأسیس دهلیز هوایی خاص با در نظرداشت مشکلاتی گرفته شده‌است که در عرصۀ ترانزیت زمینی بین دو کشور وجود دارد.

این دهلیز تجارتی هوایی که هند را با افغانستان وصل می‌کند، از حریم هوایی پاکستان می‌گذرد.

پاکستان برای افغانستان اجازۀ انتقال مقدار محدود محصولاتش را از طریق قلمرو این‌کشور به هند می‌دهد در حالیکه به محصولات هند اجازه داده نمی‌شود که از قلمرو پاکستان گذشته و به افغانستان انتقال یابند.

این مسیر هوایی به هند، برای افغانستان یک مسیر متبادل تجارتی ارتباط با بازار و دسترسی به محصولات تجارتی هند را مساعد می‌سازد.

تقاضای زیاد برای میوه‌های تازه و خشک و قالین‎های افغانی در هند وجود دارد و این مسیر هوایی، تجارت بین دو کشو را توسعه خواهد داد.

گوپال بگلای سخنگوی وزارت خارجۀ هند گفته‌است که نخستین پرواز را شرکت هوایی افغانستان "آریانا" انجام خواهد داد و با آغاز این پروازها که بین کابل و دهلی جدید صورت خواهند گرفت، روی تعدد آن مطالعه خواهد شد.

به گفتۀ گوپال بگلای، برای فعلاً این پروازها روزانه صورت نخواهد گرفت، احتمال دارد یک پرواز در ماه یا هر دوهفته یک پرواز تجارتی بین کابل و دهلی جدید صورت گیرد و به حیث پروازهای کارگوی ملکی، مطابق به میثاق و پروسۀ استندر پروازهای تجارتی از قلمرو پاکستان خواهد گذشت.