روسیه: احتمال دارد رهبر داعش در سوریه کشته شده باشد

ابوبکر البغدادی رهبر گروه داعش

وزارت دفاع روسیه می‌گوید، در نتیجه حمله نیروهای هوایی این‌کشور بر مواضع جنگجویان گروه داعش در شهر رقه سوریه، امکان دارد که ابوبکر البغدادی رهبر این گروه کشته شده باشد.

این عملیات در بیست و هشتم ماه می راه اندازی شده بود.

وزارت دفاع روسیه این مطلب را در یک خبرنامه بیان کرده، می گوید که بر اساس معلومات تایید شده از سوی چندین منبع، محل نشست این گروه که مورد هدف نیروهای هوایی روسیه قرار گرفت، ابوبکر البغدادی هم حضور داشت.

مقام‌های روسی همچنان گفتند، در حمله هوایی که بر حاشیه جنوبی شهر رقه راه اندازی شده بود، ۳۳۰ جنگجوی گروه داعش به شمول قوماندانان مهم آن، کشته شده‌اند.

اما سیرگی لاروف وزیر امور خارجه روسیه که روز جمعه در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، گفت:

سیرگی لاروف وزیر امور خارجه روسیه

"ما صد در صد معلومات در مورد از بین رفتن البغدادی را تایید کرده نمی‌توانیم."

همزمان با این، نیرو‌های نظامی امریکا می‌گویند، هیچ معلوماتی برای اثبات اعلامیه مسکو ندارند که رهبر گروه داعش در عملیات هوایی نیرو‌های روسی کشته شده باشد.

ضمناً ائتلاف ضد گروه داعش به رهبری امریکا می‌گوید، آن‌ها گرازش‌ها در مورد کشته شدن رهبر گروه داعش ابوبکر البغدادی را تایید کرده نمی‌توانند.

از سوی دیگر، گروه حقوق بشر سوریه می‌گوید، آن‌ها هم تایید کرده نمی‌توانند که رهبر گروه داعش در اثر حملات هوایی نیرو‌های روسی کشته شده باشد. زیرا معلومات آن‌ها نشان می‌دهد که البغدادی در آن روز در منطقه دیگر سوریه موجود بود.

ابوبکر ۴۶ ساله که نام اصلی وی ابراهیم السمرایی است، در عراق به دنیا آمده در سال ۲۰۱۳ میلادی از شبکه القاعده جدا شد.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید، نیروهای هوایی این‌کشور در این حمله جلسه از جنگجویان گروه داعش را مورد هدف قرار داد که آن‌ها روی چگونگی خروج شان از شهر رقه بحث می‌کردند.

به گفته مقامات نظامی روسیه، در مورد پلان این حمله‌شان به نیرو‌های امریکایی خبر داده بودند.

جنگجویان گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش در سال ۲۰۱۴ میلادی قسمت‌های زیادی از قلمرو سوریه و عراق را تصرف کردند و شهر‌های رقه در سوریه و موصل در عراق را به حیث مراکز خود اعلان نمودند.

اما در نتیجه عملیات نیروهای زمینی و هوایی داعش در هر دو شهر به شکست مواجه شد.

ایالات متحده امریکا و روسیه که در جنگ داخلی سوریه موقف متضاد دارند، بر ضد جنگجویان گروه داعش عملیات جداگانه را به پیش می‌برند.