تبصره روزنامه‎های چاپ کابل روی دهلیز تجاری میان افغانستان و هند

روزنامه‎های چاپ امروز کابل بر علاوه چاپ مطالب سیاسی و امنیتی، بیشتر روی دهلیز تجاری میان افغانستان و هند تمرکز نموده‎اند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در یکی از مطالب اش از قول مقامات هندی نوشته‎است که فعالیت دهلیز صادراتی و وارداتی هوایی میان افغانستان و هند امروز یکشنبه از کابل افتتاح می‎شود.

در مطلب از قول سخنگوی وزارت خارجه هند نوشته شده که صحبت روی این دهلیز سال قبل میان محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و مقامات هندی صورت گرفته بود.

در ادامه مطلب از قول سفیر هند در کابل همچنان آمده‎است که هدف این دهلیز انکشاف و توسعه اقتصادی و تجاری می‎باشد.

اصلاح

روزنامه اصلاح در یکی از مطالب‎اش از قول صیام الدین پسرلی سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان نگاشته‎است که با آغاز فعالیت دهلیز هوایی میان افغانستان و هند، اتکا افغانستان به پاکستان کاهش پیدا خواهد کرد.

در ادامه از قول آقای پسرلی اضافه گردیده‎است که ۶۰ تن محصولات زراعتی افغانستان از طریق هوا و ذریعه طیاره شرکت آریانا به آنکشور ارسال می‎گردد و دوباره تا چند روز دیگر مواد خوراکه، ادویه از هند به افغانستان وارد می‎گردد.
هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله اش روی همین موضوع تمرکز نموده و نوشته شده که فعالیت از طریق این دهلیز در حالی صورت می‎گیرد که پاکستان مانع تجارت افغانستان و هند از طریق زمین گردیده‎است.

به باور سرمقاله نویس تجار افغان و هندی مجبور شده‎اند تا از طریق هوا به صادرات و واردات شان ادامه بدهند و این به زیان پاکستان تمام خواهد شد چون روابط افغانستان و پاکستان خوب نیست و پاکستان اموال تجارتی و سبزیجات اش را از طریق افغانستان به کشورهای آسیانه میانه صادر کرده نمی‎تواند.

در سرمقاله همچنان آمده‎است که در صورتی‎که افغانستان اقدام مشابه انجام دهد برعلاوه بحران‎های سیاسی و نظامی، پاکستان به بحران اقتصادی هم مواجه خواهد شد.