تاجران و صنعت کاران در هرات از افزایش سرقت‌ها نگران هستند

تاجران و صنعت کاران در ولایت هرات در یک نشست اعتراضی نگرانی شان‌را نسبت به وضعیت امنیتی به‌خصوص سرقت‌های مسلحانه در مرکز شهر هرات ابراز داشتند.

این افراد نیروهای امنیتی را در تأمین امنیت این ولایت ناتوان خوانده می‌گویند که دزدان مسلح با همکاری نیروهای امنیتی دست به سرقت‌های مسلحانه می‌زنند.

محمد ایوب انصاری قوماندان امنیه هرات که درین نشست شرکت داشت، تاکید کرد که تلاش‌ها برای متوقف ساختن این روند به شدت جریان دارد.

مسئولین پولیس هرات تائید می‌کنند که در یکی دو ماه اخیر بیش از بیست قضیه سرقت مسلحانه در شهر هرات صورت گرفته‌است.

سرقت‌های مسلحانه در مرکز شهر هرات، انتقادات مردم علیه نیروهای امنیتی را افزایش داده‌است.

سعد خطیبی رئیس اتاق‌های تجارت و صنایع هرات ناامنی‌های موجود را ناشی از فساد گسترده اداری در ادارت دولتی و بی‌پروایی نیروهای امنیتی در قبال این گونه حوادث عنوان می‌کند.

درین اواخر مردم ما به‌خصوص سکتور خصوصی از فساد گسترده اداری که در نهادها است و از ناامنی‌های که روز به روز گسترش پیدا می‌کند، خیلی به تنگ آمده‌اند و حتی مجال نفس کشیدن را از سکتور خصوصی گرفته‌اند.

در یک هفته اخیر شکایات متعددی از سوی نهادهای مختلف بالای مسئولین امنیتی وارد شده‌است.

رئیس شورای علماء و روحانیون حوزه غرب قبل از ادای نماز جمعه به انتقادات از نیروهای امنیتی پرداخت و تأکید کرد که دزدان مسلح با همکاری نیروهای امنیتی دست به سرقت شرکت‌های تجارتی و دوکان‌های مردم در مرکز شهر هرات می‌زنند.

به‌دنبال این انتقادات تاجران و صنعت کاران هرات نیز در نشست اعتراضی شکایات مشابه را علیه نیروهای امنیتی به ویژه پولیس مطرح کرده‌اند.

آنان نیروهای امنیتی را در تأمین امنیت این ولایت ناتوان خوانده و از مسئولین امنیتی خواستند که جلو این‌گونه حوادث را بگیرند.

عبدالودود فیض زاده رئیس اتحادیه پیشه وران و توریالی غوثی یکتن از تاجران در ولایت هرات می‌گویند:

تاجرین هرات

"ساعت یک بجه شب، دو بجه شب از مقابل پوسته‌های کلیدی مثل پوسته نمبر یک، شما با یک موتر سلاح برویم اگر عسکر شما را ایستاده کرد و به شما گفت که کجا می‌روی، باز ما مقصر هستیم."

"من همین حالا شهر را با چهارصد نفر امنیت می‌گیرم، من نمی‌خواهم سه هزار و ششصد نفری که خواب باشد، من چهارصد نفر را می‌خواهم که وطن پرست باشند."

از سوی هم محمد ایوب انصاری قوماندان امنیه هرات افزایش سرقت‌های مسلحانه در مرکز شهر هرات را می‌پذیرد اما تاکید دارد که تلاش‌ها به‌خاطر متوقف ساختن این روند از سوی نیروهای امنیتی به شدت جریان دارد.

قوماندان امنیه هرات می‌گوید تاکنون مشخص نیست که این مشکلات از سوی چه‌کسانی سازماندهی می‌شود.

اما می‌گوید اسنادی که بتواند همکاری نیروهای امنیتی با دزدان مسلح را ثابت سازد در دست ندارند.

آقای انصاری امروز در نشست اعتراضی تاجران و صنعت کاران هرات گفت که نیروهای امنیتی نزدیک به سی تن را به اتهام سرقت بازداشت کرده‌اند.

مسولین امنیتی هرات

او گفت برخی ازاین افراد دزدان متکرر اند که بعد از آزادی از محبس دوباره دست به سرقت زده‌اند.

او می‌گوید:

"واقعاً درین روزها در ولایت هرات یک سلسله سرقت‌ها صورت گرفت، این‌که مردم سرما انتقاد دارند و یا این‌که شورای علما گفت که گویا پولیس همدست است با سارقین، خواهش ما از مردم و شورای علما این است که بیایند همرای ما همکاری کنند در شناسایی افراد، ما به شما وعده می‌دهیم که هرکس که باشد در صفوف پولیس اگر ما سرشان مدارک پیدا کنیم که با سارقین با اختطافچی‌ها و با متخلفینی که خلاف ورزی می‌کنند همکاری دارند ما اجرات خود را می‌کنیم و آنان‌را به پنجه قانون می‌سپاریم."

این نگرانی‌ها در حالی ابراز می‌شوند که ظهر امروز هشت تن از دزدان مسلح موترسکل سوار در نزدیکی پوسته امنیتی وارد یک مارکیت مواد غذایی شدند.

دوکانداران می‌گویند که سارقین بیش از دو میلیون افغانی ازدوکان‌های شان سرقت کرده و سپس محل را ترک کرده‌اند.

همزمان با این کامران علیزایی رئیس شورای ولایتی در یک کنفرانس مطبوعاتی به این مشکلات اشاره کرد.

آقای علیزایی گفت این رویداد ازسوی کسانی صورت می‌گیرد که از ساختار حکومت کنار زده شدند و حالا می‌خواهند با استفاده از این شیوه‌ها اعتراض مردم را علیه حکومت وحدت ملی افغانستان بلند کنند.

گزارش: شاه‌پور صابر