نیویارک تایمز: حکومت افغانستان یک شاخه منشعب طالبان را کمک می‎کند

واشنگتن پست

با اشاره به بر چیدن خیمه‎های تظاهرکننده‎گان در شهر کابل، روزنامه واشنگتن پست تحت عنوان"نیروهای افغان کمپ‎های تظاهر کننده‎گان را در کابل تصفیه نمودند، در برخوردها یک تن کشته شد" می‎نویسد که
نیروهای امنیتی افغانستان بالای تظاهرکننده‎گان سوته بدست تیراندازی کردند و در حالی‎که خیمه‎ها بر چیده می‎شد یک تن کشته شد.

به نوشته روزنامه این حرکت می‎تواند، تظاهر کننده‎گان را به مظاهرات تازه بر ضد رئیس جمهور این کشور تحریک کند که به گفته تظاهر کننده‎گان در حفاظت آن‎ها در برابر حملات شورشیان ناکام شده‎است.

روزنامه واشنگتن پست از قول رامش نوری یک سازمانده این تظاهرات می‎نویسد که گفته‎است، تعدادی از تظاهر کننده‎گان دستگیر شده‎اند.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود کاملاً به یک مسئله دیگر در مورد افغانستان پرداخته، تحت عنوان "حکومت افغانستان خاموشانه یک شاخه منشعب طالبان را کمک می‎کند" می‎نویسد که در جریان جنگ‎های شدید در منطقه مورد منازعه گرشک در ولایت هلمند گروه رقیب، بمب گذاران انتحاری، بمب‎های کنار جاده و بمب مقاطیسی را بر ضد یک قوماندان طرف مقابل استفاده کرد.

زمانی‎که برخوردها خاتمه یافت ۲۱ تن از هر دو جانب کشته شده بودند که همه اعضای گروه طالبان بودند.

به نوشته روزنامه نیویارک تایمز در نتیجه، گرشک در زمره چند منطقه محدود در کنترول دولت باقی ماند، البته با تشکر از یک شاخه منشعب طالبان که با حکومت متحد شده‎است.

نیویارک تایمز می‎نویسد، در ماه‎های اخیر حکومت افغانستان خاموشانه به یک شاخه منشعب طالبان با تدارک اسلحه، فراهم کردن مسیر مصون و اطلاعات استخباراتی در برابر موج اصلی طالبان کمک کرده‎است. این افراد از طرفداران ملا محمد رسول اند که بیشتر در ولایت هلمند فعال اند.

به نوشته روزنامه نیویارک تایمز، جنگ در بین طالبان یک پدیده تازه نیست، ولی اینک مقامات افغان با در نظرداشت سیاست این‎که " اگر آن‎ها را شکست داده نمی‎توانی، حداقل به دشمنان شان کمک کن تا این کار بکنند" طرف خود را انتخاب کرده‎است.