حمله داعش بالای مسجد تاریخی "النوری" موصل

شورشیان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در شهر شمالی عراق موصل مسجد تاریخی "النوری" را ویران کردند.​

در حالی‌که نیروهای عراقی برای تصرف شهر موصل به پیشروی‌شان ادامه می‌دهند، وزارت دفاع عراق روز چهارشنبه گفت، شورشیان گروۀ موسوم به دولت اسلامی (داعش) مواد انفجاری را در مسجد "النوری" جابه‌جا نموده، تلاش کرده‌اند تا از پیشروی نیروهای حکومتی عراق جلوگیری کنند، ولی زمانی‌که موفق نشدند که از پیشرفت آن‌ها مانع شوند، با منفجر ساختن مواد انفجاری، مسجد تاریخی "النوری" را در شهر موصل ویران کردند.

قبل از این نیز داعش یکبار برای تخریب این مسجد تلاش کرده بود، ولی مردم شهر موصل از آن مانع شده بودند.

حیدرالعبادی صدراعظم عراق دیروز از طریق شبکۀ اجتماعی تویتر نوشت، ویران کردن مسجد تاریخی النوری و مناره‌های آن به مفهوم آنست که شورشیان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش رسماً شکست‌شان‌ را در شهر موصل پذیرفته اند.

اردوی عراق ویران کردن این مسجد را یک جنایت تاریخی خوانده‌است.

جوزف مارتین قوماندان نیروهای امریکایی ضد داعش در عراق، تخریب این مسجد را یک جنایت در برابر مردم موصل و همۀ مردم عراق دانسته گفته‌است، این مسئله نشان می‌دهد که چرا داعش باید از بین برده شود.

  • مسجد "النوری" که توسط داعش ویران شد، چی اهمیت تاریخی دارد؟

مسجد "النوری" که در منطقه شهر کهنۀ موصل موقعیت داشت، حدود ۸۰۰ سال قبل از امروز ساخته شده بود.

مسجد النوری

مسجد "النوری" نه‌تنها در عراق، بلکه در همۀ منطقه از جملۀ آثار با ارزش باستانی اسلامی محسوب می‌شد.

مسجد "النوری" توسط امیر نورالدین زنگی ساخته شده بود.

امیر نورالدین زنگی پسر امیر عمادالدین زنگی، در قرن دوازدهم در دوران امپراطوری سلجوقیان امیر شام بود و دامنۀ قدرتش را به عراق نیز گسترش داد.

در اعمار مسجد "النوری" از سنگ‌های رنگین و قیمتی استفاده شده و به شیوۀ معماری آسیای میانه ساخته شده بود.

مناره‌های این مسجد از چندین صد سال به این‌سو کج بودند و سازمان ملل‌متحد در مورد مصونیت مناره‌های این مسجد ابراز نگرانی کرده بود.

شورشیان گروۀ موسوم به دولت اسلامی یا داعش شهر موصل را در سال ۲۰۱۴ میلادی اشغال کردند و ابوبکر البغدادی رهبر این گروه از همین مسجد خلافت خود خوانده‌اش را اعلان کرد.