هدف اساسی سفر وانگ یی به پاکستان صحبت در مورد ثبات افغانستان است

وانگ یی وزیر خارجه چین

یکی از اهداف سفر وانگ یی وزیر خارجه چین به اسلام آباد گفت‌وگو با مقام‌های پاکستانی در باره امنیت و ثبات افغانستان است.

او دیروز گفت‌وگوهایش با مقامات پاکستانی را با دیدار سرتاج عزیز مشاور امور خارجی صدراعظم و تهمینه جنجوا وزیر خارجه پاکستان آغاز کرد.

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که محمد شهباز شریف وزیر اعلای ایالت پنجاب و برادر صدراعظم نواز شریف از وزیر خارجه چین وهیئت 9 نفری همراهش پذیرایی کردند.

وانگ یی پیش از سفر به پاکستان، در کابل با مقام‌های بلند پایه افغان از جمله محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفت‌وگو داشت.

به اساس اعلامیۀ نشر شده از دفتر رئیس جمهور افغانستان، محمد اشرف غنی به وانگ یی گفته است که گروه‌های تروریستی در پاکستان دفتر و پناهگاه دارند و اسلام آباد باید بر ضد آن‌ها اقدام جدی کند.

در اعلامیه به نقل از وزیر خارجه چین آمده که گفته‌است هدف این سفرش قبولاندن شرایط پیکنگ بالای افغانستان و پاکستان نیست، بلکه برایش همکاری منطقه‌یی اهمیت دارد.

وزیر خارجه چین افروده که پیکنگ می‌خواهد درین شرایط دشوار در زمینۀ تأمین صلح و ثبات با افغانستان همکاری کند.

چین یکی از هم پیمان‌های قوی پاکستان است و به همین دلیل نصرالله ستانکزی استاد فاکولتۀ حقوق و علوم سیاسی در کابل باور دارد که پیکنگ می‌تواند در بهبود اوضاع امنیتی منطقه نقش بازی کند.

و اما وزیر خارجۀ چین نیز از افغانستان تقاضای دارد.

وانگ یی از کابل خواسته است که در مبارزه با تحریک اسلامی ترکستان شرقی همکاری کند.

وزیر خارجۀ چین گفته‌است که این گروه تهدید جدی برای امنیت کشورش است.

تحریک اسلامی ترکستان شرقی که توسط جهادی‌های اویغور ایجاد شده‌است در مناطق غربی چین، نزدیک به سرحد با افغانستان فعالیت دارد.