ملل‌متحد: ده‌ها هزار غیر نظامی هنوز هم در موصل گیر مانده‌اند

ملل‌متحد می‌گوید، ده‌ها هزار غیر نظامی هنوز هم در شهر کهنۀ موصل گیر مانده‌اند، جایی‌که نیروهای عراقی به حمایت امریکا بخش‌های بیشتر آن را از چنگ داعش گرفته‌است.

جنرال سمیع ال اریدی یک مقام نظامی عراق گفت، نیروهای عراقی در چند صد متری حاشیۀ دریای دجله در حالی رسیده‌اند که ائتلاف به رهبری امریکا دیروز بر جنگجویان داعش حملات هوایی را انجام داد.

رئیس پولیس فدرال عراق دگر جنرال راعد شاکر دیروز گفت، نیروهایش در منطقه عملیات تصفیوی می‌کنند.

وی گفت:

"پولیس فدرال وظیفه خود را به پایان رسانید. کاری که باقی مانده تصفیه محل است. پولیس عمیلیات تصفیوی می‌کند، در عین حال خانواده‌های را که گیر مانده‌اند، هم خارج می‌کند."

گرمای شدید تابستان به مشکلات باشنده‌گان گیر مانده در شهر کهنه موصل افزوده است، جایی‌که آن‌ها در آن با کمبود آب آشامیدنی و مواد غذایی مواجه اند.

یاحیده رسولی سخنگوی نیروهای عراق به روز شنبه گفت، داعش حال تنها چند منطقه مسکونی را در کنترول خود دارد.

گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در ماه جون سال ۲۰۱۴ موصل را زمانی از نیروهای عراقی گرفت که بخش‌های زیادی از عراق و سوریه را تحت تصرف خود در آورد و خلافت‌اش را در مناطق تحت کنترول خود اعلان کرد.

ولی نیروهای تحت حمایت امریکا در هر دو کشور در چند ماه گذشته به پیشرفت‌های زیاد دست یافته‌اند.

برعلاوۀ جنگ جاری در موصل نیروهای تحت حمایت امریکا در حال پیشروی در شهر رقۀ سوریه نیز می‌باشند که قرارگاه داعش در سوریه است.

حیدر العبادی صدراعظم عراق به تاریخ ۲۹م جون ختم خلافت داعش را در حالی اعلان کرد که نیروهایش حضور جنگجویان داعش را فقط به چند جادۀ شهر کهنۀ موصل محدود ساخته بودند.