نگرانی برخی باشنده‌گان بلخ از بازداشت جوانان‌شان از سوی نظامیان ازبکستان

باشنده‎گان مناطق مرزی ولایت بلخ با ازبکستان شکایت دارند که قوت‎های سرحدی ازبک با استفاده از کشتی‎های جنگی جوانان افغان را در سواحل آمو دستگیر نموده و به اتهام قاچاق مواد مخدر زندانی می‎سازند.

باشنده‎گان ولسوالی کلدار و شورتپه ولایت بلخ شکایت دارند که از سال‎ها به این‌طرف نیروهای ازبک در سواحل دریای آمو در خاک افغانستان خودسری نموده و هیچ قوت توانایی جلوگیری این عمل غیر قانونی آنان را ندارند.

محمد نظر باشنده ولسوالی شورتپۀ ولایت بلخ می‎گوید که از ده سال به این‌طرف صدها جوان افغان در مناطق مرزی بلخ با ازبکستان به اتهام قاچاق مواد مخدر دستگیر شده و از سرنوشت آنان معلوماتی در دست نیست.

محمد نظر می‎گوید که اکثر این جوانان هنگام چوپانی در سواحل دریای آمو هنگام جمع‌آوری گیاه در داخل خاک افغانستان توسط سربازان کشتی‎های جنگی ازبکستان بازادشت می‎شوند.

دریای آمو سرحد افغانستان

وی در مورد گفت:

"از ولسوالی شورتپه همه ساله ده‎ها جوان در سواحل دریای آمو ناپدید می‎شوند و همه این‎ها را نیروهای ازبکستان با خود می‎برند و به نام قاچاقبر زندانی می‎سازند. تا هنوز مشخص نیست که در کدام زندان‎ها این‌ها به سر می‎برند و فامیل این جوانان اطلاعی از آنان ندارند."

الله مراد یک بزرگ قومی در ولسوالی کلدار ولایت بلخ است او نیز شکایت مشابه دارد و می‎گوید که اکثراً جوانان بازداشت شده به حبس ابد محکوم شده و در زندان‎های تاشکند، ترمز و دیگر شهرهای ازبکستان به سر می‎برند.

وی گفت:

"حبیب‌الله، صفی‌الله و ده‎ها جوان دیگر از مناطق مربوط به کلدار توسط نیروهای ازبکستان در خاک افغانستان در سواحل دریای آمو بازداشت شده و به وسیله کشتی‎های نظامی به ازبکستان انتقال یافته‎اند و در آن‌جا زندانی هستند. دولت هم هیچ توجه به سرنوشت این افراد ندارد."

رئیس شورای ولایت بلخ نیز این مسئله را تائید نموده، می‎گوید جهت حل این مشکل کارهای بنیادی صورت نگرفته است.

نماینده‎گی دیپلوماتیک ازبکستان در افغانستان در رابطه حاضر به گفت‌وگو نیست.

افضل حدید رئیس شورای ولایتی بلخ به رادیو آزادی گفت که اکثراً این جوانان از خاک افغانستان حین جمع‌آوری نباتات، چوپانی و ماهی‌گیری به دام قوت‎های نظامی ازبکستانی می‎افتند.

حدید افزود:

"گاهی این مسائل اتفاق افتاده که این‎ها از طرف ازبکستانی‎ها مسئول سرحدی و قوت‎ها مورد آزار و اذیت قرار گرفته‎اند. گاهی هم آن‎ها ادعا می‎کنند که از طرف شما کسانی هستند که قاچاق می‎کنند. اما این موارد بین ازبکستان و ولایت بلخ و سرحدات میان هر دو طرف وجود دارد و مشکلات تا هنوز هم حل نشده‎است."

پیش از این منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ به رادیو آزادی گفته‎است که آمار افراد بازداشت شده توسط قوت‎های ازبکستانی هنوز مشخص نیست و برای رهایی آنان تلاش‎هایی جریان دارد.

با این حال نماینده‎گی دیپلوماتیک ازبکستان در افغانستان و قونسلگری آن کشور در این ولایت در رابطه حاضر به گفت‌وگو نیست.

قوت‎های مرزی افغانستان در شمال کشور گفته‎اند که گفت‌وگوها با قوت‎های مرزی ازبکستان جریان دارد و در نظر است هرچه زودتر این مشکل حل شود.

این در حالیست که قبل ازین نیز از چنین اقدامات نظامیان ازبکستانی گزارش‌های داده شده‌است.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی