هیواد: وقت تطبیق پروژه کاسا یک‌هزار فرا رسیده‌است

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر روی نشست سران کشور‌های عضو پروژه کاسا ۱۰۰۰ در تاجکستان و عکس‌العمل‌ها در رابطه به اظهارات اخیر رئیس جمهوری ایران در مورد احداث بند‌ها در افغانستان تمرکز نموده‌اند.

اصلاح

روزنامه اصلاح با توجه به اظهارات رؤسای جمهوری افغانستان، تاجکستان و پاکستان نوشته است که پروژه‌های بزرگ اقتصادی می‌توانند در قسمت انکشاف روابط اقتصادی کشور‌های منطقه نقش کلیدی را داشته باشند.

به باور سرمقاله نویس، کاسا ۱۰۰۰ در قسمت ایجاد شغل، سرمایه گذاری و تأمین نیازمندی‌های اعضای این پروژه تأثیر مثبت دارد و با کشور‌های عضو در قسمت انکشاف زیر بنا کمک می‌کند.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله شماره امروزی‌اش همچنان روی همین موضوع تمرکز نموده و نوشته‌است که وقت تطبیق پروژه کاسا ۱۰۰۰ فرا رسیده و باید عملی شود.

در ادامه نوشته شده که افغانستان می‌تواند ۱۵ الی ۱۶ هزار میگاوات برق را از آسیا مرکزی به جنوب آسیا انتقال بدهد.

سرمقاله نویس اضافه می‌نماید که در این نشست رئیس جمهوری افغانستان روی این موضوع صحبت نموده و گفته‌است که افغانستان تلاش می‌کند تا پروژه کاسا ۱۰۰۰ از مفکوره به عمل تبدیل شود.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در مورد اظهارات اخیر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در یکی از مطالب‌اش عکس‌العمل نشان داده‌است.

در مطلب نوشته که به شکلِ که ایرانیان نفت را به مثابه خون‌شان ارزش می‌دهند، ما افغانان هم آب مانرا به مثابه روح و روان مان ارزش می‌دهیم و حق خود می‌دانیم تا از آن به گونه دلخواه مان استفاده کنیم.

در ادامه نوشته که سخنان حسن روحانی قابل تعجب است و افغانان این اظهارات را تقبیح می‌نمایند.

سرخط

روزنامه سرخط در مورد مظاهره باشنده‌های ولایت هلمند در واکنش به اظهارات اخیر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نوشته‌است.

گفته شده که اظهارات رئیس جمهوری ایران مداخله مستقیم ایران در امور داخلی افغانستان می‌باشد.