کشت کوکنار امسال در کندهار افزایش یافته‎است

کشت کوکنار در ولایت کندهار در سال جاری افزایش یافته‎است.

این کشت بیشتر در ولسوالی‎های صورت گرفته‎است که امنیت در آن به گونه کامل تامین بوده و حضور مخالفان مسلح نیز در آن کمتر است.

نبود حکم قاطع و جدی حکومت، نبود کمک با دهاقین، کمبود آب برای کشت بدیل و نبود بازار مناسب برای حاصلات از دلایلی است که همه ساله دهاقین این ولایت را به کشت کوکنار وادار می‎کند.

ریاست مبارزه با مواد مخدر کندهار می‎گوید، سال گذشته در این ولایت بر (۴۰) هزار هکتار زمین زراعتی کوکنار کشت شده بود که بیشتر این کشت در ولسوالی‎های میوند، ژیری و پنجوایی صورت گرفته بود، این از جمله ولسوالی‎های است که امنیت آن اطمینان بخش بوده حضور مخالفان نیز در آن کمتر است.

گل محمد شکران رئیس مبارزه با مواد مخدر به رادیو آزادی گفت، سال گذشته قاچاقبران مواد مخدر با سوء استفاده از ضعف اقتصادی دهاقین آنان ره به کشت کوکنار تشویق کردند، به همین دلیل کشت کوکنار بیشتر بود.

کوکنار

او افزود:

"متاسفانه مافیایی بین المللی مردم را تشویق می‎کند، زراعت و سیستم آبیاری حاصلات ما را متضرر از بین برده‎است. مردم زیاد تریاک کشت می‎کنند، آن هم از مجبوری و مشکلات اقتصادی."

گل محمد شکران در مورد مناطقی که تحت کنترول دولت قرار دارد، اما در آن کوکنار کشت می‎شود، گفت، هنگام کشت فصل اول کوکنار دولت در بخش کشت بدیل با دهاقین همکاری نکرد، تا در بخش نابود سازی کشت زارها کمک کند.

به گفته وی، دولت سال گذشته دستور داد تا یک و نیم هزار هکتار مزارع کوکنار تخریب شود، اما برای تامین امنیت و برنامه نابود سازی آن امکانات را در اختیار آنان قرار نداد، از همین رو تنها یک هزار و (۴۰۰) هکتار کوکنار تخریب شد، اما حاصلات کوکنار باقی زمین‎ها را دهاقین برداشتند.

او افزود:

"ولسوالی‎های میویند و ژیری دشت‎های زیادی دارند، مناطق بسیار آن تحت کنترول دولت است. اما در برخی مناطق این ولسوالی‎ها مردم ما به دلیل مشکلات اقتصادی به کشت تریاک رو آورده‎اند و مافیایی بین الملل آنان را تشویق می‎کند. زیرا محصولات دیگر زراعتی عاید زیاد ندارد. مردم بخاطری کوکنار کشت می‎کنند که زود به فروش می‎رسد و آنان نیز می‎توانند با پول بدست آمده نیازمندی‎های روزمره شان را خریداری کنند."

دولت زمانی کمپاین تخریب مزارع کوکنار را آغاز می‎کند که کوکنار آماده جمع آوری حاصلات باشد، در چنین حالتی دهاقین با زیان‎های هنگفت مالی روبرو می‎شوند.

دهاقین می‎گویند، این کمپاین‎ها باید قبل از زمان کشت، از طریق آگاهی عامه و ارائه کشت بدیل آغاز شود.

" نام من محمد است از ولسوالی پنجوای استم، اگر حکومت می‎خواهد که جلو مواد مخدر را بگیرد، در آغاز سال باید حکومت با راه اندازی برنامه‎های آگاهی عامه کشت بدیل را در اختیار دهقانان قرار دهد. برای کشت حلال دهاقین باید بازاریابی صورت گیرد، تا از یک سو دولت در جلوگیری از کشت مواد مخدر موفق شود و از سوی دیگر دهاقین نیز کشت حلال زرع کنند."

مواد مخدر تولید شده در افغانستان

دهاقین که مشکلات اقتصادی و نبود بازار برای محصولات دیگر زراعتی را عامل اصلی کشت کوکنار می‎دانند، می‎گویند، که به شمول سه بار خیشاوه، آبیاری کردن مزارع کوکنار توسط دیزل جنراتورها برای آنان پنجا هزار افغانی هزینه را در پی دارد، اما وقتی در هنگام جمع آوری حاصلات کوکنار دولت آن را تخریب می‎کند، این کار زیان جدی مالی را به آنان وارد می‎نماید.

" دولت با ما کمک نکرده‎است، این برمه‎ها را دولت زده‎است، اما آب نمی‎دهد، کسانی که این چاها را حفر کرده‎اند تنها پول آن را گرفته‎اند و پس رفته‎اند. کود کیمیاوی در اختیار ما قرار داده نشده‎است. ما یک لیتر دیزل را پنجاه یا شصت افغانی خریداری می‎کنیم و مزارع خود را آبیاری می‎کنیم. ما همین حالا پانزده یا شانزده لک افغانی قرضدار شدیم."

" ما چی بخوریم، شما بگوید، آیا تنها با کشت گندم زنده‎گی ما سر و سامان خواهد گرفت و می‎تواند کودکان را با آن تغذیه کرد. کوکنار که یک قران پیداگری دارد شما آن را تخریب می‎کنید."

" بخاطری مردم کوکنار کشت می‎کنند که با ما کمک صورت نگرفته، و نه زمین ما حاصل می‎دهد. از حاصلات همین کوکنار برای فرزندان ما خوراک تهیه می‎کنیم. از همین خاطر کوکنار کشت می‎کنیم و فایده یی دیگری از آن نمی‎گیریم."

هرچند میلیون‎ها دالر به نام معیشین بدیل به دهاقین کندهار کمک شده است، اما دهاقین این کمک ها را به دلیل وجود فساد مالی تاثیر گذار نمی دانند.

بزرگترین پروژه در این بخش، برنامه فود زون بود که پروژه های را در برخی ولسوالی ها تطبیق کرد.

دهاقین کندهار می‎گویند، کمک‎ها در این بخش باید به گونه مستقیم بر مزارع و حاصلات آنان تاثیر بگذارد.

" نام من منان است، مردم مجبور اند حکومت با آنان کمک نمی‎کند، برای آنان بند نمی‎سازد. ما اینجا متضرر شده‎ایم، شهید داده‎ایم، از جنگ برگشته‎ایم. مجبوریم کوکنار کشت کنیم."

گزارش‎های از برخی ولسوالی های ولایت کندهار وجود دارند که برخی قوماندانان پولیس ملی و پولیس محلی بالای هر هکتار مزرعه کوکنار از دهاقین شش هزار کلدار پاکستانی گرفته‎اند.

گل محمد شکران، رئیس مبارزه با مواد مخدر این گزارش‎ها را رد و یا تائید نمی‎کند، اما می‎گوید، که دولت در سال نو در بخش مبارزه با کوکنار و مواد مخدر جدی است.

او افزود:

"دستور رئیس جمهور غنی است که مبارزه با مواد مخدر به حرکت ملی نیاز دارد، که تمامی هموطنان باید در آن اشتراک و با آن مبارزه کنند. و مبارزه با آن باید فراگیر باشد، به شمول کشت، تولید، قاچاق و استعمال مواد مخدر."

حال که برای کشت فصل بعدی کوکنار آماده‎گی‎ها گرفته می شود، نیاز است تا دولت برای جلوگیری از کشت فصل تازه یی کوکنار اقداماتی را روی دست گیرد.

تجربه ها نشان داده‎اند عدم قاطعیت حکومت در بخش مبارزه با مواد مخدر، عدم کمک با دهاقین، نبود آب کافی برای آبیاری حاصلات بدیل نبود بازار مناسب برای حاصلات دیگر زراعتی از عواملی است که دهاقین را به کشت کوکنار تشویق کرده است.

راپور: صادق رشتينی