تبصره والستریت ژورنال روی همکاری افغانستان و پاکستان علیه تروریزم

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیرش مطلبی را در مورد پالیسی جدید امریکا برای افغانستان به نشر رسانیده‎است.

به نوشته روزنامه، مشاورین رئیس جمهور ترمپ دو تاجر را که از قراردادهای نظامی منفعت وافر به دست آورده‎اند گماشته‎اند، گزینه‎های را برای پلان پنتاگون در مورد اعزام قوای بیشتر به افغانستان ارائه نمایند که این مسئله منعکس کننده تلاش‎های اداره ترمپ برای برخورد با جنگی است که وارد شانزدهمین سال اش می‎شود.

ایریک دی پرینس بنیانگذار شرکت امنیتی خصوصی بلک واتر و ستیوین فینبرگ یک میلیاردر که مالک شرکت بزرگ قراردادهای نظامی داین کورپس انترنشنل است، پیشنهادات شان مبنی بر اتکا بر قراردادیان نسبت به نیروهای بیشتر به افغانستان را با جیرید کوشنر داماد ترمپ و ستیوین بنون ستراتیژیست عمده ترمپ، مورد بحث قرار داده‎اند.

به نوشته نیویارک تایمز، ستوین بنون به روز شنبه به هدف بحث روی همین پیشنهاد با جیمز میتس وزیر دفاع امریکا به پنتاگون رفته بود.

نیویارک تایمز می‎افزاید که متیس به این پیشنهاد مودبانه گوش داده ولی از شامل ساختن ستراتیژی‎های خارج از پنتاگون را در پالیسی جدید برای افغانستان خودداری کرد، پالیسی که خودش و ایچ آر مک مستر مشاور امنیت ملی ترمپ آن را مدیریت می‎کنند.

به نوشته نیویارک تایمز، این ملاقات غیر معمولی نشان دهنده درز موجود میان جنرالان ترمپ و دستیاران سیاسی وی در مسئله افغانستان است.

والستریت ژورنال

روزنامه والستریت ژورنال نیز در شماره اخیرش مطلبی را درمورد همکاری‎های افغانستان و پاکستان برضد تروریزم به نشر رسانیده‎است.

به نوشته روزنامه، پاکستان و افغانستان توافق نموده‎اند میکانیزمی را برای مبارزه مشترک علیه شورشیان در سرحد مشترک شان ایجاد نموده، و همکاریهای‎شان را نسبت به سال‎های گذشته در حالی بیشتر بسازند که ایالات متحده برای افزایش قوایش در افغانستان آماده‎گی می‎گیرد.

این اقدام به نوشته روزنامه، برای جلوگیری از افزایش شورش‎های تندروان به هدف ایجاد ثبات در افغانستان ضروری می‎باشد.

والستریت ژورنال می‎نویسد، واشنگتن از دیر به اینسو تلاش داشته‎است افغانستان و پاکستان را به فشار آوردن بالای طالبان وادارد.

یک هیئت از سناتوران امریکایی به رهبری جان مککین هفته گذشته کمک کرد تا مقامات افغان و پاکستانی را به صحبت فراخواند.

والستریت جورنال می‎نویسد، توافق اسلام آباد به عملیات‎های مشترک ضد تروریزم قبل از آن صورت گرفته‎است که قرار است پالیسی جدید امریکا برای افغانستان دراین ماه تکمیل گردد که می‎تواند برای اسلام آباد جدی باشد.

به نوشته روزنامه روابط بین امریکا و پاکستان به نقطه رسیده‎است که می‎تواند با امنیت افغانستان مرتبط باشد.