شماری از متقاعدین: کار های ما در ریاست تقاعد ماه‌ها به تأخیر می‌افتد

با آن‌که در حدود دو سال قبل وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان از تلاش‌ها به هدف ایجاد سهولت‌ها برای متقاعدین حرف زده‌است، اما هنوز هم برخی متقاعدین از انبوه مشکلات و چالش‌ها در برابر اخذ حقوق‌شان شکایت می‌کنند.

برخی از آنان روند کار ریاست خزینه تقاعد را به انتقاد گرفته می‌گویند که روز‌ها را برای گرفتن حقوق‌شان در رفت و آمد و عقب در های دفاتر این ریاست سپری می‌کنند.

دو تن از متقاعدین در صحبت با رادیو آزادی گفتند:

"نام من نورالله است از ماه ثور تا اکنون در این‌جا بیا و برو دارم. اکنون که آمده‌ام می‌گویند که دو ماه بعد در بانک برو در این‌جا مراجعه کن در آن‌جا مراجعه کن پرسان نیست، بازخواست نیست من از ولایت فاریاب در این‌جا آمده‌ام غذای من چطور می‌شود، بود و باش ما چطور می‌شود نمی‌دانم این چه قسم است."

"نام من زهره است، ما را تا می‌دوانند بالا می‌دوانند از یک منزل در دیگر منزل زمانی که بایومتریک می‌رویم برق نمی‌باشد ساعت‌ها منتظر می‌مانیم زیاد ما را سرگردان می‌سازند."

این در حالیست که اکثر متقاعدین ناچار اند تا از ولایت‌های دیگر افغانستان جهت تکمیل اسناد‌ شان در کابل به ریاست خزینه تقاعد مراجعه کنند.

برخی از آنان گفتند، برعلاوۀ که در ریاست خزینه تقاعد با سرگردانی‌های مواجه می‌شوند، در زمینه رفت و آمد به ولایات‌شان و نداشتن محل بود و باش در کابل نیز با مشکلات زیاد مواجه می‌گردند.

این متقاعدین از حکومت می‌خواهند تا در برابر مشکلات‌شان بی‌تفاوت نمانده و راه حل مناسب را جستجو نماید.

این در حالیست که وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان در سال ۲۰۱۵ از روی دست گرفتن سیستم بایومتریک برای از بین بردن فساد و کوتاه ساختن پروسه پرداخت حقوق متقاعدین خبر داد.

اما گل محمد منتظر رئیس خزینه تقاعد، کمبود وسایل بایومتریک و به موقع نرسیدن تخصیص به این ریاست را عوامل عمده تعلل در پرداخت حقوق متقاعدین می‌خواند.

وی گفت:

"علت اول در برابر کار ما که مشکلات ایجاد کرده و نارسایی می‌شود مسئله بایومتریک است، فکر کنید که یک لک و ده هزار در سیستم داخل است ناچار که همه‌شان را بایومتریک کنیم و علت دوم این‌که یک ماه می‌شود که ما منتظر تخصیص از سوی وزارت مالیه هستیم پس واضح است که یک سلسله مشکلات پیش می‌آید."

اجمل حمید عبدالرحیمزی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان

اما اجمل حمید عبدالرحیمزی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان به رادیو آزادی گفت که این وزارت در خصوص اجرای تخصیص ادارات مشکل نداشته و مقداری از تخصیص متقاعدین نیز اجرا شده‌است.

وی افزود که اگر ریاست خزینه تقاعد با مشکل تخصیص مواجه است می‌تواند به این وزارت مراجعه کند.

بر اساس معلومات ریاست تقاعد افغانستان، سن تقاعد در این‌ کشور ۶۵ سال و مدت خدمت ۴۰ سال است و هر فرد با در نظرداشت مدت خدمت‌اش سالانه معاش تقاعد بدست می‌آورد.

گزارش: آرزو غیاثی