فرانسه روی گفتگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطین بار دیگر تأکید کرد

دیدار رهبران فرانسه و اسرائیل در قصر الیزه در پاریس.

در دیدار دیروز رهبران فرانسه و اسرائیل که در قصر الیزه پاریس صورت گرفت، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه حمایت کشورش را از، ازسرگیری مذاکرات صلح شرق میانه ابراز داشته و روی موقف کشورش برای حل این معضله از طریق ایجاد دو دولت فلسطینی و اسرائیلی تأکید کرد، دولت فلسطینِ که بیت‌المقدس پایتخت آن باشد.

مکرون گفت، تا چند ماه آینده به دعوت اسرائیل از این‌کشور دیدن خواهد کرد.

قابل ذکر است که مسئله بیت‌المقدس به حیث پایتخت فلسطین، موضوع جنجال برانگیزی است که روی آن از ده‌ها سال به این‌طرف مذاکرات دشواری صورت گرفته اند.

رئیس جمهوری فرانسه در دیدار دیروزش با نتانیاهو همچنان گفت، در نگرانی اسرائیل تجهیز گروه شیعۀ حزب الله لبنان نیز شامل است.

تنش‌ها میان حزب الله و دشمن طولانی مدتش اسرائیل بعد از آن بیشتر شد که دونالد ترمپ، از زمانی‌که رئیس جمهوری امریکا شده‌ اظهارات تندی را در مورد حامی عمدۀ حزب الله یعنی ایران داشته است.

رهبر حزب الله ماه گذشته گفت، این گروه می‌تواند هر هدف نظامی حکومت اسرائیل را مورد حملات راکتی قرار دهد.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه

مکرون دیروز بعد از صحبت یک ساعته‌اش با نتانیاهو، در حضور وی به خبرنگاران گفت: "من در نگرانی اسرائیل در مورد تجهیز حزب الله در جنوب لبنان شریکم. ما با توجه به همه اقلیت‌ها، خواهان ثبات لبنان هستیم."

در این حال صدراعظم اسرائیل نگرانی اش را از افزایش تندروی و تهدیداتی ابراز داشت که متوجه کشورش است.

بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل

وی افزود:
"در این اواخر شاهد افزایش قوت‌های بوده‌ایم که خواهان آسیب رسانیدن نه تنها به یهود‌ی ها اند بلکه خواهان ضربه زدن به حکومت اسرائیل نیز می‌باشند، فراتر از آن، آن‌ها خواهان ضرر رسانیدن به هر کسی اند که در برابر آن‌ها ایستاده‌است، یهودها، عیسوی‌ها، مسلمان‌ها، کسانی‌که از وسعت وحشت آن‌ها متأثر می‌شوند."

دیدار یک ساعتۀ دیروز مکرون و نتانیاهو در قصر الیزه پاریس به دنبال آن صورت گرفت که دو رهبر در مراسمی سالگرد یادبود از گرفتاری یهودی‌ها در پاریس در جنگ دوم جهانی شرکت کردند. این اولین بار بود که یک رهبر اسرائیلی در چنین مراسم شرکت داشت.

این گرفتاری یهودی‌ها که مسمی به رفل دوبل دویو است، به دستگیری گروهی ۱۳ هزار یهودی اشاره می‌کند که در سال ۱۹۴۲ به دستور نازی‌ها توسط پولیس فرانسه گرفتار شده و قبل از آن‌که به کمپ آشویتس پولند فرستاده شوند، در استدیوم بایسکل رانی ولودروم پاریس گرد هم آورده شده بودند.