مسابقه بایسکل‌رانی دختران به هدف مبارزه با مواد مخدر در بامیان راه اندازی شد

در حدود ۳۰ تن از دختران ولایت‌های بامیان، کابل و هرات در یک مسابقه بایسکل‌رانی به هدف مبارزه با استفاده از مواد مخدر شرکت کردند.

این مسابقه از طرف وزرات مبارزه با مواد مخدر کشور از دروازه خروجی مرکز بامیان تا دروازه بند امیر اولین پارک ملی افغانستان ادامه داشت.

عبدالصادق صادقی رئیس فدراسیون ملی بایسکل‌رانی افغانستان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"اولین دور مسابقات قهرمانی بانوان افغانستان را در بامیان برگزار کردیم که در این مسابقات ۵ نفر از ولایت هرات، ۱۰ نفر از ولایت کابل و ۱۰ نفر از ولایت بامیان شرکت کرده بودند. خوشحال هستیم که این برنامه را در ولایت بامیان که مهد ورزش‌های بایسکل‌رانی و اسکی دختران است در یک فضای امن برگزار کنیم."

در هفته مبارزه با مواد مخدر در سطح کشور برنامه‌های مختلف برگزار شد که مسابقه بایسکل‌رانی دختران آخرین برنامه از هفته بسیج ملی جوانان برای مبارزه با مواد مخدر در سطح افغانستان بود.

جاوید احمد قایم معین پالیسی وزارت مبارزه با مواد مخدر کشور در مورد این برنامه‌ها اضافه کرد:

"ما یک هفته را به‌عنوان بسیج ملی مبارزه با مواد مخدر اعلام کردیم که در این یک هفته یک روز را برای علما اختصاص دادیم که علما در سرتاسر کشور دور هم جمع شدند و در مورد ضررهای مواد مخدر از نگاه اسلام صخبت کردند. همین‌طور یک روز را برای خانم‌ها اختصاص دادیم که در تمام ولایات کشور خانم‌ها طی جلساتی در مورد جوانب اعتیاد به مواد مخدر در بین خانم‌ها صحبت کردند. همچنین دو روز را برای ورزش اختصاص دادیم که مسابقات مختلف ورزشی در سطح کشور برگزار شد و به همین دلیل خواستیم تا این مسابقه بایسکل‌رانی دختران را در ولایت بامیان انجام دهیم تا ترویج فرهنگ مبارزه با مواد مخدر گسترده‌تر شود که در این مسابقه سه ولایت کابل، هرات و بامیان شرکت کردند. با برگزاری این مسابقه هفته بسیج ملی ختم می‌شود."

مسیر این مسابقه بیش از ۷۰ کیلومتر بود که در پایان بایسکل‌ران‌های بامیانی توانستند مقام‌های اول تا سوم را کسب کنند.

همینطور در پایان این مسابقه سه نفر از بایسکل‌ران‌های بامیانی به نام‌های صدیقه، نجلا و ریحانه که مقام‌های اول تا سوم را کسب کرده بودند توانستند عضویت تیم ملی بایسکل‌رانی افغانستان را نیز به دست بیاورند.

صدیقه توانست در این مسابقه مقام اول را کسب کند.

صدیقه که توانست در این مسابقه مقام اول را کسب کند به رادیو آزادی گفت:

"هدف ما ورزش است و امروز هدف ما از این مسابقه مبارزه با مواد مخدر و خشونت علیه زنان است و من از نهادی که این مسابقه را برگزار کرده تشکری می‌کنم که این فرصت‌ها را در اختیار دختران قرار می‌دهند و ما را تشویق می‌کنند تا بتوانیم به موفقیت برسیم."

این در حالیست که به‌گفته آقا حسین نظری رئیس ریاست مبارزه با مواد مخدر بامیان، در این ولایت هیچگونه مواد مخدر کشت نمی‌شود، اما تعداد معتادین به مواد مخدر رو به افزایش است که طبق آمار‌های این اداره ۱۱ فیصد نفوس ولایت بامیان در معرض استعمال مواد مخدر قرار دارند که این آمار باعث نگرانی این اداره شده است.

گزارش: عباس نادری