برخی اعضای شورای ولایتی غور: تیوره به همکاری ایران به دست طالبان افتاد

برخی از اعضای شورای ولایتی غور در یک کنفرانس خبری در ولایت هرات ادعا کردند که طالبان با استفاده از سلاح‌های ایرانی علیه نیروهای امنیتی افغان جنگیدند و ولسوالی تیوره را از کنترول دولت خارج ساختند.

حمیدالله متحد مسئول کمیته نظارت شورای ولایتی غور که همراه با شماری دیگر از اعضای این شورا در یک کنفرانس مطبوعاتی در ولایت هرات صحبت می‌کرد گفت ایران می‌خواهد با حمایت مخالفان مسلح دولت وضعیت امنیتی در این ولایت را مختل سازد.

آقای متحد ادعا می‌کند که سلاح‌های ساخت ایران در دست مخالفان مسلح دولت در جنگ علیه نیروهای امنیتی در ولسوالی تیوره دیده شده‌است.

عکس جنبۀ تزئینی دارد

او گفت:

"معلوماتی که امروز بدست ما رسیده‌است، یک تعداد اسلحه ایرانی به‌دسترس مخالفین قرار دارد که خودش بیانگر آن است که ایران مخالفین مسلح را تمویل می‌کند و برای اهداف درازمدت که برای بند سلما دارد و وصل پروژه قاچاق مواد مخدر از سمت شمال و جنوب."

اما وی برای اثبات ادعایش مبنی بر کمک تسلیحاتی ایران با طالبان کدام سند را با رسانه شریک نکرد.

اعضای شورای ولایتی غور می‌گویند از سه روز به این‌سو ولسوالی تیوره شاهد درگیری‌های شدید میان نیروهای امنیتی و طالبان مسلح بوده‌است.

انیسه غیور یک عضو شورای ولایتی و باشنده ولسوالی تیوره می‌گوید آنان قبل از این نگرانی شان‌را درین مورد با اداره محلی شریک ساخته بودند.

خانم غیور می‌گوید بعد از سقوط ولسوالی تیوره، طالبان شفاخانه دولتی در این ولسوالی را به آتش کشیدند و شماری از کارمندان آن‌را سربریدند.

او گفت:

"امروز صبح ولسوالی تیوره بدست طالبان سقوط کرد که طالبان در سه شبانه روز گذشته حملات تهاجمی داشتند، طالبان شفاخانه را آتش زدند، تعدادی از داکتران را سر بریدند، به مکاتب خود را انداختند و حتی پیاده مکتب را سر بریدند، زنان و اطفال همه سراسیمه مهاجر شدند و کسانی هم در آنجا گیرماندند."

این تعداد از نمایندگان مردم غور در شورای ولایتی هشدار می‌دهند که اگر حکومت افغانستان به‌خاطر بازپس‌گیری این ولسوالی از نزد طالبان اقدامات فوری انجام ندهد، برخی از ولسوالی‌های دیگر این ولایت از جمله شهرک و پساوند بدست طالبان سقوط خواهند کرد.

گزارش: شاهپور صابر