معین پیشین سواد آموزی وزارت معارف به پرداخت جریمه نقدی محکوم شد

مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری افغانستان، معین پیشین سواد آموزی وزارت معارف را به جرم سرپیچی از قانون روز دو شنبه در یک محاکمه علنی به پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد.

سرپیچی از موارد قانون تدارکات افغانستان، گرفتن اجناس بدون اعلان داوطلبی و استفاده از صلاحیت‎های وظیفه وی به گونه غیر قانونی از جمله مواردی اند که پای معین پیشین سواد آموزی وزارت معارف را به محکمه کشاند.

محمد عظیم کربلایی معین پیشین سواد آموزی وزارت معارف بخاطر این اتهامات روز دوشنبه در کابل محاکمه علنی گردید.

وردک: در اکثر ادرات دولتی فساد وجود دارد.

شیر آقا منیب رئیس هیئت قضایی محکمه ابتدائی این مرکز برای فرد متهم حق دفاع را داد اما پس از اظهارات هر دو طرف آقای منیب حکم محکمه را چنین اعلان کرد:

" ما هیئت قضایی ریاست محکمه ابتدائیه رسیده‎گی به جرایم سنگین فساد اداری به اتفاق آرا با حضور طرفین قضیه حکم نمودیم که تو اسامی محمد عظیم کربلایی ولد گل محمد در قضیه سو استفاده از صلاحیت وظیفوی طبق قانون جزا به پرداخت مبلغ ۱۲ هزار افغانی جزایی نقدی محکوم به مجازات کردیم. "

همچنان در این محاکمه علنی چهار کارمند دیگر این معینیت نیز هر یک به پرداخت سه سه هزار افغانی جریمه نقدی محکوم گردیدند.

به گفته مسئولان، این حکم نهایی نبوده و محکومین می‎توانند به محکمه استیناف عارض شوند.

این بار اول نیست که مرکز عدلی و قضایی جرایم سنگین مبارزه با فساد اداری کارمندان حکومت را محاکمه می‎کند بلکه از آغاز فعالیت این مرکز تا کنون ده‎ها تن از کارمندان بلند رتبه ارگان‎های مختلف دولتی محاکمه شده و برای آنان جزا نیز داه شده‎است.

وردک: دوسیه‎های بزرگ که در آن مرکز راجع می‎شوند باید بررسی گردند.

از سوی هم مسئولان بنیاد شفافیت می‎گویند، توقع مردم از مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اینست تا قضایای بزرگ فساد را به گونه جدی بررسی نمایند نه این که بخاطر بررسی قضایای کوچک وقت گذرانی کنند.

ذبیح الله وردک یکتن از کارمندان بنیاد شفافیت افغانستان به رادیو آزادی گفت:

" مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد بخاطر بررسی قضایای بزرگ فساد ساخته شده و دوسیه‎های بزرگ که در آن مرکز راجع می‎شوند باید بررسی گردند این‎که این مرکز در برخی موارد بعضی دوسیه‎های کوچک را بررسی می‎کند ارزش و اهمیت آن تحت سوال قرار می‎گیرد که باید این کار نشود و دوسیه‎های بزرگ را بررسی نماید."

آقای وردک همچنان گفت، در اکثر ادرات دولتی فساد وجود دارد و وظیفه ادارات عدلی و قضایی است تا بدون هیچ نوع تعبیض علیه آن اقدام نمایند.

کشورهای کمک کننده به افغانستان و اتحادیه اروپا همواره بر حکومت افغانستان تاکید کردند تا مبارزه علیه فساد را در ادارات دولتی جدی نمایند.

فرشته ندا