فعالان مدنی بلخ: حملات انتحاری بیانگر ضعف فکری طالبان است

شماری از اعضای جامعه مدنی بلخ، وکلای شورای ولایتی و شورای علمای زون شمال کشور در یک گردهمایی مشترک انجام حملات انتحاری از سوی طالبان مسلح را تقبیح کرده و یک عمل غیر انسانی خواندند.

سید محمد یزدان‌پرست یک عضو اتحادیۀ نهادهای جامعه مدنی بلخ گفت که طالبان مسلح با ضعف فکری که دارند، انسان می‎کشند و حملات انتحاری انجام می‎دهند.

وی با اشاره به حمله انتحاری دیروز دوشنبه در غرب شهر کابل گفت که طالبان دشمنان دین و انسانیت هستند.

او گفت:

"اگر طالبان به حیات هموطنان ما توجه می‎داشتند، مردم ما را گروگان نمی‎گرفتند و همچنان حملات انتحاری را انجام نمی‎دادند. به یقین که انجام حملات انتحاری از سوی مخالفین مسلح نشان دهنده ضعف فکری آنان است و آنان دشمنان مردم عام هستند."

محسن دانش معاون شورای علمای زون شمال در گردهمایی که به منظور تقبیح حملات طالبان بر ملکی‌ها، در مقر شورای ولایت بلخ دایر شده بود، گفت که طالبان از انجام حملات مسلحانه دست بکشند و از راه صلح وارد گفت‌وگو با دولت شوند.

آقای دانش افزود:

"اگر واقعاً طالبان گپی دارند و تقاضای مشروع دارند، بیایند به پروسه صلح بپیوندند و همچنان درب گفت‌وگو به‌روی شان باز است، این عمل آنان هم به خیر ملت، کشور و خود آن‌ها خواهد بود."

سید عبدالله مسرور معاون شورای ولایتی بلخ حکومت وحدت ملی را به بی‌توجهی به تأمین امنیت مردم متهم نموده گفت که ارگ و حکومت مرکزی در قبال تأمین امنیت در کشور احساس بی‌مسئولیتی دارند.

معاون شورای ولایتی بلخ در مورد بیشتر گفت:

"لعنت به کسی که احساس مسئولیت ندارد و اما در رأس قدرت است و لعنت به هر کسی که از درد مردم خبر نیست از ارگ گرفته تا پائین‌ترین مقام، بیاید ای مردم دست به دست هم دهیم تا دیگر شاهد این همه بدبختی‌ها نباشیم."

در حالی شورای ولایتی بلخ ارگ ریاست جمهوری را به بی‌توجهی به امنیت مردم متهم می‌کند که روز گذشته ارگ ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه کشور هر کدام به‌طور جداگانه حمله انتحاری در مربوطات حوزه سوم کابل را به‌گونه جداگانه محکوم کردند.

تاکنون طالبان مسلح در مورد این گردهمایی که علیه آنان در بلخ ایجاد شده بود، ابراز نظر نکرده‌اند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی