ارگ از طرح استراتژی اتحادیه اروپا در حمایت از صلح افغانستان استقبال کرد

ریاست جمهوری افغانستان از طرح استراتژی جدید اتحادیه اروپا به‌خاطر صلح و امنیت در این‌کشور استقبال می‌کند.

ریاست جمهوری افغانستان طرح استراتژی جدید اتحادیه اروپا را برای این‌کشور مهم خوانده و بر تأثیرگذاری نقش این اتحادیه در حل مشکلات جاری افغانستان تأکید می‌کند.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان دیدگاه کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای حکومت بسیار مهم است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی گفت:

"کشورهای عضو اتحادیه اروپا شریکان بین‌المللی ما استند، استراتژی و دیدگاه آن‌ها برای تأمین ثبات و امنیت در افغانستان بسیار مهم است و ما از آن استقبال می‌کنیم."

آقای مینه‌پال همچنان گفت که حکومت افغانستان برای اتحادیه اروپا در خصوص آوردن اصلاحات اطمینان داده و این اتحادیه به همکاری‌های دوامدار با حکومت افغانستان متعهد می‌باشد.

این در حالیست که اتحادیه اروپا استراتژی جدید خود را به‌خاطر تأمین صلح و امنیت در افغانستان ارائه کرده و از تأمین صلح و ثبات در این‌کشور حمایت کرده‌است.

این اتحادیه حمایت کشورهای منطقه و جهان را برای تأمین صلح و امنیت در افغانستان حیاتی خوانده و گفته‌است که افغان‌ها در این بخش می‌توانند بالای اتحادیه اروپا حساب کنند.

نیوین میمیسه کمیشنر در بخش انکشافی و همکاری‌های بین‌المللی این اتحادیه گفته‌است که افغانستان تنها نیست و آن‌ها به‌خاطری همکاری‌های شان با این کشور را ادامه داده‌اند تا یقینی گردد که دست‌آوردهای چندین سال دوباره از دست نمی‌روند.

چند نکته مهم طرح این استراتژی که در وب‌سایت این اتحادیه منتشر شده‌است، شامل:

  • حمایت از تلاش‌ها در بخش صلح و امنیت منطقوی در افغانستان
  • حاکمیت قانون و انکشاف حقوق بشر
  • پیشرفت در بخش‌های بشری و اقتصادی و بهبود آن می‌باشند.

در عین حال شماری از کارشناسان امور بین‌المللی می‌گویند که اتحادیه اروپا باید در این استراتژی به جای جنگ و خشونت به موضوعات صلح و مصالحه اولویت بدهد.

سید خالد سادات یکی از این کارشناسان می‌گوید:

"ما در موقعیت قرار داریم که از یک امتحان می‌گذریم به این معناست که اگر ما بخواهیم در آینده یک جامعه دموکراتیک داشته باشیم پس این طرح بسیار مهم خواهد بود، اما از سوی دیگر تمرکز کردن روی جنگ را خلاف ارزش‌های دموکراتیک می‌دانم."

قرار است اعضای اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا روی مواد طرح این استراتژی هفته آینده بحث کنند و پس از آن تمام مواد در استراتژی جدید اتحادیه اروپا برای افغانستان که قراراست به زودی نهایی شود، گردآوری می‌گردد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده