انیس: نیروهای افغان از حالت دفاعی به حالت تعرضی درآمده اند

روزنامه‌های چاپ امروز کابل علاوه بر مسایل دیگر بیشتر در مورد وضعیت امنیتی جاری در کشور پرداخته اند.

دنیا

روزنامه دنیا در یک مطلب نوشته است، کمپنی امنیتی بلک واتر گفته است که آن کمپنی امنیت بهتر از پنتاگون به افغانستان آورده می‌تواند.

در مطلب آمده‌است که ایریک پرینس بنیانگذار این کمپنی که قرار داد جنگ افغانستان را با قصر سفید انجام داده گفته است که کمپنی وی بخاطر کامیابی در این جنگ راهکارهای مؤثر و قوای مسلکی نیز دارد.

در مطلب به نقل از وی آمده‌است افرادی که از طرف آنان به افغانستان آمده‌اند تحت قومانده و اصول فعالیت می‌کنند و در بخش‌های مختلف بخاطر بلند بردن ظرفیت و تقویت نیروهای امنیتی افغان همکاری می‌کنند.

در مطلب گفته شده، وی هشدار داده است اگر امریکا سربازان‌اش را از افغانستان بیرون نماید حکومت این‌کشور در ظرف چند هفته سرنگون خواهد شد.

انیس

اما روزنامه انیس در سرمقاله‌اش نوشته است که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان از حالت دفاعی به تعرضی آورده شده‌اند.

در سرمقاله آمده‌است، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در سفر به هلمند تأکید کرده‌است که حکومت بخاطر تجهیز و تمویل نیروهای امنیتی افغان توجه خاص دارد و بسیار زود بخاطر تقویت بیشتر نیروهای هوایی افغان ۶۸۰ میلیون دالر نیز مصرف می‌گردد.

به باور سرمقاله نویس، با آن که مسئله امنیت کشور از جمله تعهدات نخست رهبران کشور است اما به گفته وی بخاطر آوردن صلح تمام‌ شان مسئول اند و باید این مسئولیت را انجام دهند.

اطلاعات روز

روزنامه اطلاعات روز نیز در رابطه به وضعیت امنیتی کشور ابراز نگرانی کرده و در سرمقاله‌اش نوشته، آوردن اصلاحات در نهاد‌های امنیتی و اقدامات گسترده تنها راه بیرون رفت از این وضعیت در کشور می‌باشد.

در سرمقاله آمده‌است که چشم پوشی از این وضعیت بقای افغانان را تضمین نمی‌کند.