سازمان خط نو: آمار معتادین بلخ ۲۰ هزار تن افزایش یافته‎است

مسئولان سازمان اجتماعی و تحقیقی خط نو در زون شمال افغانستان می‎گویند که در آمار معتادین موجود در ولایت بلخ نسبت به سال گذشته ۲۰ هزار تن افزایش آمده‎است.

عبدالقادر مصباح مسئول سازمان خط نو در زون شمال افغانستان روز یک شنبه به رادیو آزادی گفت که سال گذشته در ولایت بلخ به طور مجموعی ۱۸۰ هزار تن معتاد به مواد مخدر بودند که امسال نظر به تحقیق این سازمان در آمار افراد مبتلا به مواد مخدر ۲۰ هزار تن افزایش رونما شده‎است.

آقای مصباح می‎گوید که فروش آزاد مواد مخدر، افزایش کشت کوکنار و نبود مراکز تداوی معتادین باعث ازدیاد معتادین در بلخ شده‎است.

معتادین مواد مخدر

وی گفت:

" در سال جاری بیش از ۲۰۰ هزار تن مبتلا به مواد مخدر در ولایت بلخ است، که عامل عمده آن عبارت از دسترسی آسان به مواد مخدر و افزایش کشت کوکنار در این ولایت می‎باشد."

عبدالرحمن اوغلی رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر ولایت بلخ در صحبت با رادیو آزادی با آنکه افزایش آمار معتادین در این ولایت را تائید می‎کند. وی علاوه می‎کند نبود مراکز صحی برای معالجه معتادین باعث شده‎است تا تعداد آنان نسبت به گذشته بیشتر شود.

آقای اوغلی می‎گوید هر چند اداره مبارزه با مواد مخدر کمپاین مبارزه با کشت کوکنار و عدم استفاده از مسکرات را در نقاط مختلف ولایت بلخ راه اندازی کرده است، اما به دلیل پاین بودن سطح سواد در جامعه، نبود زمینه کار، مهاجرت‎های بی موقع و دسترسی افراد به مواد مخدر شمار معتادین به گونه نگران کننده در حال افزایش است.

رئیس مبارزه با مواد مخدر بلخ نبود مراکز تداوی معتادین را از عمده ترین چالش‎های موجود در برابر درمان معتادین در بلخ می‎داند.

مقامات در ولایات سمنگان، جوزجان و سرپل نیز از افزایش تعداد معتادین در این ساحات شکایت دارند.

وی در رابطه گفت:

" در ولایت بلخ باوجود که تلاش‎ها و کوشش‎ها از طرف ما و ریاست صحت عامه ولایت بلخ صورت گرفته‎است با وجود آن هم مراکز صحی که وجود دارد به هیچ صورت به تداوی معتادین موجود بسنده نبوده است. با گذشته هر سال و با گذشت هر ماه در آمار و ارقام معتادین افزایش به موجود می‎آید."

این در حالیست که باشنده‎گان ولایت بلخ نیز از موجودیت معتادین در داخل شهر مزارشریف و اطراف آن شکایت داشته می‎گویند، افراد معتاد باعث آزار و اذیت شاگردان مکتب می‎شوند و همچنان از منازل و دکاکین دست به سرقت می‎زنند.

پرویز یک باشنده مزارشریف در این باره می‎گوید:

" در نقاط مختلف شهر معتادین موجود اند، مردم از دست شان به تنگ آمده‎اند، دختران خورد سال مکتب را آزار و اذیت می‎کنند، از موتر، منزل و دکان اموال را سرقت می‎کنند. دولت برای تداوی و یا هم جمع آوری آنان هیچ توجه ای نداشته‎است."

این در حالیست که مقامات در ولایات سمنگان، جوزجان و سرپل نیز از افزایش تعداد معتادین در این ساحات شکایت دارند.

مجیب الرحمن حبیب زی