شهرام: بیش از ۲۰ کشته به شفاخانه حوزوی هرات منتقل شده اند

حوالی ساعت هشت شام سه شنبه در یکی از مساجد شیعه ها در شهر هرات انفجار صورت گرفت.

به گفتهء عبدالحد ولی زاده سخنگوی قوماندانی امنیهء ولایت هرات، در منطقهء بکر آباد شهر هرات دو تن با مواد منفجره داخل مسجد شعیان موسوم "جوادیه" شده، بعد از تیراندازی بالای نماز گزاران خودرا منفجر ساختند.

عبدالحد ولی زاده شام سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:
"بر اساس اطلاعات اولیه، یک فرد اول داخل مسجد می شود و در صفوف نمازگزاران خودرا جای می دهد، فرد دوم دست به تیراندازی می زند، فرد اولی خودرا انفجار میدهد، هنوز نوعیت آن بصورت درست و صحیح معلوم نیست."

داکتر محمد عارف شهرام مسوول شفاخانهء حوزوی هرات با ابراز اینکه احتمال دارد این ارقام تغییر کند، به خبرنگاران گفت:
"براساس آمار ابتدایی بیست تن شهید و بیش از سی زخمی راجستر شده اند که از جمله زخمی ها، حالت 10 تن آنها وخیم است."

خبرنگار رادیو آزادی از محل حادثه گزارش داده است که هزاران تن از شهروندان هرات در محل حادثه در مسجد جوادیه و شفاخانه حوزوی هرات تجمع کرده، ضعف در مدیریت حکومت افغانستان را دلیل وقوع همچو رویداد ها دانسته و بر ضد حکومت شعار دادند.

طیارات هلیکوپتر بالای شهر هرات پرواز های اجرا کرده است و نیروهای امنیتی تدابیر شدید را به خصوص در محل رویداد این حادثه اتخاذ کرده اند.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در یک اعلامیه حمله بر مسجد شعیان را در شهر هرات را نکوهش کرده، با ابراز تسلیت به خانواده های قربانیان این حمله، گفته است:

"افغانستان الگو برای همزیستی مسالمت آمیز مذهبی است، مردم مسلمان افغانستان و پیروان مذاهب همیشه در کنار هم زنده گی کرده اند و تروریستان نمی توانند با این گونه اعمال جنایت کارانه در میان مردم تفرقه مذهبی را ایجاد کنند."

تا هنوز کسی یا گروهی مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته است، اما قبلاً مسوولیت برخی حملات را در شهر هرات گروهء داعش به عهده گرفته بود.

معلومات قبلی:

مقام های امنیتی هرات می گویند امشب دو حمله انتحاری در داخل مسجد جوادیه در منطقه بکرآباد مربوط حوزه سوم امنیتی در شهر هرات رخ داده است.

محمد ایوب انصاری قوماندان امنیه این ولایت به رسانه ها گفته است که مهاجمان دو تن بودند که اول بالای مردم فیر کردند و سپس هر دو مهاجم انتحاری مواد انفجاری بسته در بند شان را در داخل مسجد جوادیه منفجر کردند.

در این حال محمد عارف شهرام رئیس شفاخانه حوزوی هرات در صحبت با رادیو آزادی گفت که بیش از ۲۰ کشته و بیش از ۳۰ زخمی ناشی از این رویداد به این شفاخانه انتقال شده اند. وی گفت که احتمال دارد این ارقام تغییر کند.

به گزارش خبرنگار رادیو آزادی در محل مردم که بعد از این رویداد در منطقه تجمع کرده بودند بالای یک پوسته امنیتی در محل رویداد هجوم برده و شیشه های آنرا شکستند سپس پولیس به خاطر متفرق ساختن افراد خشمگین دست به فیر های هوایی زد.

مسئولیت این حملات را تا هنوز کدام گروهی به عهده نگرفته است.

  • معلومات قبلی:

مقام های امنیتی هرات می گویند یک حمله انتحاری در مقابل مسجد بکرآباد در شهر هرات رخ داده است.

محمد ایوب انصاری قوماندان امنیه این ولایت به رسانه ها گفته است که مهاجمان دو تن بوده که یکی از آنها مواد انفجاری بسته در بند اش را منفجر کرده و شخص دومی بعد از حمله انتحاری بالای مردم فیر کرده است.

گفته می شود که این رویداد تلفات نیز در پی داشته اما از آمار دقیق آن چیزی گفته نشده است.

مسئولیت این حمله را تا هنوز کدام گروهی به عهده نگرفته است.