"پس از حمله بر یک مسجد هرات، مظاهره‎چیان بالای پوسته پولیس حمله کردند"

شمار زیادی از روزنامه‎های بین‎المللی به حمله مرگبار شهر هرات پرداخته‎اند.

والستریت ژورنال

روزنامه والستریت ژورنال نوشته‎است، پس از وقوع حمله بالای مسجد جوادیه شهر هرات، مظاهره‎چیان خشمگین بالای پوسته تلاشی پولیس در آن‎جا حمله کردند.

به نوشته این روزنامه، افغانستان مانند با عراق و سوریه شاهد تنش‎ها فرقه یی نبوده اما حملات در این اواخر باشنده‎های شیعه این کشور را نگران ساخته‎است که مبادا این رویدادها افغانستان را بسوی تنش‎های فرقه یی و مذهبی بکشاند.

گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در مورد حمله شهر هرات نوشته‎است، این حمله در زمانی به وقوع پیوست که اداره دونالد ترمپ در حال تشکیل ستراتیژی جدید امریکا برای افغانستان است.

روزنامه در ادامه نوشته‎است، از یکسو رئیس جمهور دونالد ترمپ پلان دارد تا عسکر اضافی به افغانستان بفرستد و از سوی دیگر در عین حال روی بیرون کردن عساکر کشورش از افغانستان نیز غور می‎کند.

به نوشته گاردین، رئیس جمهور اشرف غنی حمله شب چهارشنبه شهر هرات را در حالی به شدت محکوم کرد که حکومت اش در بخش تامین امنیت شدیداً زیر فشار قرار دارد.

گاردین افزوده‎است که حمله شهر هرات در حالی باشنده‎های شیعه افغانستان را هدف قرار داد که این کشور هنوز هم از جنگ‎های فرقه یی در امان مانده‎است.

واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پست در مورد حمله شهر هرات، اظهارات قاری یوسف سخنگوی گروه طالبان را نقل کرده که گفته‎است، طالبان درین حمله دست ندارند.

به نوشته روزنامه، بر اساس ارقام نشر شده از سوی سازمان ملل، از آغاز سال روان میلادی تا کنون در اثر حملات انتحاری، انفجار ماین کنار جاده و انفجارهای دیگر ۱۷۰۰ غیرنظامی در افغانستان کشته شده‎اند.

واشنگتن پست در ادامه نوشته‎است، افزایش شمار تلفات و گسترش نا امنی‎ها در افغانستان باعث شده‎است تا باور مردم بالای حکومت اشرف غنی کاهش بیابد.

روزنامه گفته‎است، حمله بالای مسجد جوادیه در شهر هرات دو روز پس از آن رخ داد که گروه داعش در یک حمله انتحاری سفارت عراق را در کابل هدف قرار داد.

نیوزویک

مجله نیوزویک در مورد استراتیژی دونالد ترمپ برای افغانستان نوشته‎است که زیر غور قرار دارد.

نیوزویک به نقل از یک مقام امریکایی که نخواسته‎است نامش افشا شود نوشته‎است، تعهد ایالات متحده امریکا در مورد افغانستان برای قصر سفید بسیار مهم است.

و به گفته این مقام، این تعهد تا زمانی عملی نخواهد شد که مقام‎های امریکایی به مدت طولانی در افغانستان باقی نمانند و در صورتی‎که واشنگتن تمایل برای ماندن زیاد در این کشور نداشته باشد این تعهد فایده نخواهد داشت و امریکا همین اکنون باید از افغانستان خارج شود.

یک مقام بلند رتبه دیگر به نیوزویک گفته‎است که در ستراتیژی جدید امریکا، وارد کردن فشار بالای پاکستان، افزایش عملیات‎های نظامی علیه طالبان مسلح، خواست همکاری از قدرت‎های منطقوی مانند هند و چین، اعزام نیروهای اضافی و یا بیرون کردن تمامی عساکر از افغانستان آن گزینه‎های اند که رئیس جمهور ترمپ روی آن غور دارد.

نیوزویک نوشته‎است، بدون موافقه جامع و همه شمول به نظر نمی‎رسد که امریکا در تابستان امسال عساکر اضافی به افغانستان بفرستد.