واشنگتن پست رهبران ائتلاف نجات افغانستان را متهمان به قتل خوانده‎است

واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پست یک مطلبی در بارۀ ائتلاف نجات افغانستان نشر کرده و رهبران آن را متهمان به قتل خوانده‎است.

روزنامه می‎نویسد که جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان و جنگسالار سابق با دو دوست نو خود که در گذشته با آن‎ها خصومت داشت ائتلاف تشکیل داده‎است یعنی عطا محمد نور والی بلخ و محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیۀ افغانستان.

واشنگتن پست می‎نویسد که این ائتلاف تاکید می‎ورزد که درصدد براندازی نظام نبوده بلکه برای تقسیم قدرت تلاش دارد و این‎که دوسیۀ جنایی آقای دوستم مسدود شود.

جنرال عبدالرشید دوستم پس از این‎که از سوی لوی سارنوالی در قضیۀ بدررفتاری جنسی با احمد ایشچی دخیل دانسته شد در ترکیه به سر می‎برد.

روزنامه می‎نویسد که آقای دوستم از همکاری با لوی سارنوالی درین قضیه خودداری کرده‎است.

ائتلاف نجات افغانستان رئیس جمهور غنی را به انحصار قدرت متهم می‎سازد.

واشنگتن پست به نقل قول از عطا محمد نور والی بلخ نوشته که گفته‎است امریکا در وقت ضرورت از ما کار گرفت و اکنون تمام قدرت در دست رئیس جمهور غنی و نزدیکان وی می‎باشد.

اما ریاست جمهوری با انتقاد شدید از ائتلاف مذکور گفته‎است که مخالفت با نظام در داخل نظام کدام اساس منطقی ندارد.

رئیس جمهورغنی در گردهمایی چند روز قبل صنعتگران در اشاره به انتقاد ائتلاف نجات از روند کار کمیسیون تدارکات گفت کسانی‎که منافع آن‎ها با خطر رو به رو شده‎است داد و فریاد می‎کنند.

واشنگتن پست از قول هارون چخانسوری معاون ادارۀ امور ریاست جمهوری می‎نویسد که این اشخاص قدرتمند برای نخستین بار احساس کردند که اشتباه‎های آن‎ها از سوی یک مرجع قضایی مستقل و غیر سیاسی پیگیری خواهد شد.

درین میان روزنامه دیگر امریکایی، نارت ارکنساس دموکرات گزیت در یک عنوان خود می‎نویسد که رئیس جمهور ترمپ با هدف قراردادن قوماندان نیروهای امریکایی در افغانستان اشتباه می‎کند.

روزنامه می‎نویسد گزارش‎های که گویا رئیس جمهور ترمپ تهدید کرده‎است که جنرال جان نیکلسن را برکنار خواهد ساخت و تاخیر در اعلان پالیسی نو واشنگتن در بارۀ افغانستان، افغان‎ها را نگران ساخته‎است.

روزنامه می‎افزاید جنرال نیکلسن که از شانزده ماه به این سو قوماندانی نیروهای امریکایی در افغانستان را به عهده دارد از احترام زیادی درین کشور جنگ زده برخوردار است.

او در حالی‎که شورشیان به حملات خود شدت بخشیده‎اند، همکاری بسیار نزدیکی با مقامات نظامی و ملکی افغان دارد.

نارت ارکنساس دموکرات گزیت می‎نویسد که اعتراض دونالد ترمپ بر جنرال نیکلسن که چرا جنگ شانزده ساله را برنده نشده‎است مقامات و سیاستمداران افغان را غافلگیر ساخته می‎گویند که حکومت کابل در برابر مخالفان خود به یک پیام واضح حمایت دوامدار واشنگتن سخت نیاز دارد.

عمر داودزی یکی از یاوران رئیس جمهور سابق افغانستان به روزنامه گفته‎است که نبود یک ستراتیژی امریکابزرگترین وعاجلترین نگرانی ماست. او گفته‎است که ما به نا آرامی سیاسی و یک بحران امنیتی رو به رو هستیم. آقای داودزی به روزنامه گفته‎است که نیروهای امنیتی و تاسیسات مردم سالار افغانستان در برابر مداخلۀ همسایگان به حمایت امریکا نیازد دارند.

او گفته‎است که حیثیت و اعتبار امریکا در محک آزمایش قرار دارد و اگر وضعیت ناگوار شود امریکا اعتبار خود را از دست می‎دهد.