عثمان: سالانه ۱۵۰۰ تن کرک از هرات به چین صادر می‌شود

سالانه ۱۵۰۰ تن کرک از افغانستان به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

رئیس اتحادیه صادر کننده‌گان ولایت هرات می‌گوید بیش از ۷۵ درصد از این صادرات از ولایت هرات است.

اتاق‌ تجارت و صنایع هرات حکومت را متهم به کم‌کاری در قبال کار صادر کننده‌گان می‌کند.

سعد خطیبی رئیس این اداره می‌گوید عدم همکاری حکومت افغانستان باعث شده تا صادرات کرک افغانستان به نام یک شرکت بی‌نام به خارج کشور صادر گردد.

هرات بزرگترین صادر کننده کرک در افغانستان است.

مسئولان اتحادیه صادر کننده‌گان ولایت هرات تأکید می‌کنند که سالانه ۱۵۰۰ تن کرک از ولایت هرات به چین صادر می‌شود.

حاجی محمد عثمان انصاری مسئول اتحادیه صادر کننده‌گان می‌گوید حدود ۸۰ درصد کرک صادراتی افغانستان از ولایت هرات بدست می‌آید.

او می‌گوید تمام صادرات کرک افغانستان در ولایت هرات بسته بندی و سپس به خارج کشور صادر می‌گردد.

او افزود:

"تقریباً از افغانستان در سال ۱۵۰۰ تن کرک صادر می‌شود، کلاً همین کرک از هرات صادر می‌شود و قبلاً هم از همین هرات صادر می‌شد. ممکن است ۷۵ تا ۸۰ درصد فکر کنم کرک از هرات است و ۲۰ درصد و یا هم ۲۵ درصد از شهرهای دیگر افغانستان است که او هم در هرات جمع‌آوری می‌شود و از هرات صادر می‌گردد."

با این حال مسئولان در اتاق‌ تجارت و صنایع ولایت هرات می‌گویند، کرک بعد از زعفران بزرگترین قلم صادراتی افغانستان به کشورهای مختلف خارجی است.

سعد خطیبی رئیس اتاق‌ تجارت و صنایع ولایت هرات خواهان همکاری بیشتر حکومت با صادر کننده‌گان است.

آقای خطیبی می‌گوید عدم همکاری حکومت با صادر کننده‌گان باعث شده تا کرک صادراتی افغانستان با نام برخی از شرکت‌های بی‌نام و نشان به خارج صادر گردد.

وی می‌افزاید:

"ضمن اینکه صادرات ما از محصول و مالیات معاف است، موانع دیگری سر راه صادرات ما است که صادر کننده‌گان ما نمی‌توانند که راحت صادرات خود را به نام خود صادر کنند و به نام شرکت‌های صادر می‌شود که این شرکت‌ها شرکت‌های بی‌نامی اند."

آن ‌طور‌یکه مسئولان اتحادیه صادر کننده‌گان ولایت هرات می‌گویند، اکنون بیش از ۱۰ هزار تن از زنان و مردان به صورت مستقیم و غیر مستقیم در تولید و پروسس کرک در این ولایت مصروف کار اند.

بیشتر پاک کننده‌گان کرک ولایت هرات را زنان تشکیل می‌دهند.

آنان انتقاد دارند که این کار آنان‌ را به مریضی‌های مختلف تنفسی مبتلا ساخته‌است.

با آن‌هم به‌خاطر مخارج زنده‌گی‌شان مجبور به انجام این کار اند.

آنان می‌گویند:

"مجبور هستم که کار کنم، کارگر ندارم ۸ نفر هستیم، روزگارم پیش نمی‌رود اگر کار نکنم، همین‌جا می‌آیم کار می‌کنم، ۱۶۰ افغانی روزانه کار می‌کنم، به این پول مشکلات من برطرف نمی‌شود."

"به هر داکتری که می‌روم می‌گوید که مکروبی هستی. در خانه هم به بدبختی می‌گذرانم در این‌جا هم که شما زنده‌گی مرا می‌بینید، در میان موی‌ها نشسته هستم، غذا می‌خوریم، چای می‌خوریم، نفس می‌کشیم این است زنده‌گی ما."

درحال حاضر ۲۰ درصد از کرک هرات در ساختن کالاهای مرغوب و پتو در داخل افغانستان به کار گرفته می‌شود.

در گذشته کرک افغانستان به کشورهای مختلف اروپایی صادر می‌گردید، اما حالا از کشور چین به‌عنوان تنها کشور صادر کننده کرک افغانستان یاد می‌شود.

با این وجود صادر کننده‌گان از حکومت افغانستان می‌خواهند تا زمنیه فروش محصولات‌شان را به کشورهای خارجی را بیشتر هموار سازد.

گزارش: شاه‌پور صابر