دانشیار: بیشتر از ۱ میلیون طفل در کشور از مواد مخدر متأثر شده‌اند

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر می‌گوید، بیشتر از یک میلیون طفل در افغانستان از مواد مخدر و اعتیاد متأثر شده‌اند.

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر می‌گوید، بررسی‌های این وزارت از وضعیت اعتیاد مواد مخدر در افغانستان نشان می‌دهد که بین ۲ اعشاریه ۹ الی ۳ اعشاریه ۶ میلیون تن معتاد، استفاده کننده مقطعی و یا هم متاثر از مواد مخدر در افغانستان وجود دارد.

محمد حنیف دانشیار، سخنگوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر به روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، یافته‌های وزارت مبارزه علیه مواد مخدر نشان می‌دهد که به دلیل اعتیاد این ۳ اعشاریه ۶ میلیون تن، فرزندان و اطفال در خانواده‌های آنان نیز از این وضعیت متاثر شده و با فقر و خشونت‌های خانواده‌گی روبه‌رو استند.

او گفت:

"در جمع تمامی کسانی که از مواد مخدر متأثر اند، حدودً یک میلیون تن آنان اطفال اند. از این جهت مشخص می‌شود که بیشترین کسانی‌که از مواد مخدر متاثر اند، زنان و اطفال اند. از این جهت هم به فقر و هم به خشونت‌های فامیلی دچار می‌شوند و هم متاثر از مواد مخدر اند که اعضای خانواده شان استفاده می‌کنند و این از نگرانی‌های جدی ما است."

پیش از این حکومت افغانستان نیز متأثر شدن کودکان از مواد مخدر به‌ شکل مستقیم یا غیر مستقیم را نگران کننده‎ خوانده‌است.

مجیب‌ الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه طی نشست خبری در کابل گفته بود که کودکان افغان به‌ شکل مستقیم یا غیر مستقیم از مواد مخدر و اعتیاد متاثر اند.

بلال صدیقی سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر به رادیو آزادی گفت، با توجه به سه میلیون معتاد مواد مخدر در افغانستان، یازده میلیون تن از این وضعیت متاثر اند که با توجه به دو میلیون طفلی که مصروف کارهای شاقه اند، بیشتر آنان اطفالی اند که از اعتیاد اعضای خانواده شان به مواد مخدر متاثر شده‌اند.

بلال احمد صدیقی سخنگوی کمیسیون حقوق بشر

او افزود:

"یافته‌های ما نشان می‌دهد که هنوز نیز سه میلیون تن از شهروندان افغان به مواد مخدر معتاد اند. زمانی که ما سه میلیون معتاد داشته باشیم، طبعاً ما نه میلیون انسان‌های داریم که از مواد مخدر متاثر می‌شوند. دو میلیون طفل در افغانستان مصروف کارهای شاقه اند که این نشان دهند آن است که تعداد از آنان اطفالی اند که خانواده‌های شان دچار فقر اند و یا والدین شان معتاد به مواد مخدر اند و مجبور اند نیازمندی‌های فامیل شان‌را رفع کنند."

مریم عطایی سخنگوی دفتر حمایت از اطفال "Save the Children" می‌گوید، بررسی‌های آنان نشان می‌دهد که همین اکنون ۲ میلیون کودک کارگر در افغانستان وجود دارد و ۳ اعشاریه ۷ میلیون طفل نیز از رفتن به مکتب باز مانده‌اند که تعداد زیاد آنان برای حمایت از خانواده‌های شان در سطح شهر به کارهای شاقه می‌پردازند.

او گفت:

"دفتر حمایه اطفال همواره نگرانی شدید خود را از وضعیت اطفال در افغانستان اعلام کرده است. خصوصاً در دو سال اخیر که ما بیشتر کودکان را در جنگ از دست دادیم. دفتر حمایه اطفال از جامعه جهانی خواسته که کمک‌های شان بیشتر شود تا ما بتوانیم به وضعیت فعلی اطفال پاسخگو باشیم و از حکومت خواستیم یک مقدار بودجۀ را که محافظت اجتماعی اطفال را تامین کند، اختصاص دهد."

سخنگوی کمیسوین مستقل حقوق بشر می‌گوید، در کنار فقر، در بیشتر مواد معضل اعتیاد والدین و اعضای خانواده به مواد مخدر منجر شده‌است که اطفال در بدل پول به فروش برسند.

گزارش‌ها و شکایات رسیده به کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان می‌دهد که بیشتر قضایای فروش اطفال در شمال و مناطق مرکزی افغانستان، به ویژه بلخ و کابل صورت گرفته‌است.

گزارش: مرسلین ارسلا