نیازی: سیستم جمع‌آوری مالیات از کارت‌های مصرفی موبایل شفاف نیست

ده‌ها میلیون افغان روزانه ده درصد کارت های مصرفی موبایل های شان را به دولت مالیه می پردازند.

اما ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، پروسه گردآوری این مالیات برای حکومت، ولسی جرگه و مردم جوابده نیست.

نسیمه نیازی عضو کمیسیون مواصلات و مخابرات این جرگه روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی از نبود شفافیت در این پروسه ابراز نگرانی کرد.

وی گفت:

"این پول بیشتر در جیب‌ کمپنی‌ها، وزارت، اترا و برخی افراد می‌ریزد، پروسه طوری که باید شفاف و جوابده به حکومت، ملت و شورا باشد نیست."

اما وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان با تأکید بر موجودیت نظارت در جمع‌آوری مالیات می‌گوید، سیستم الکترونیکی برای نظارت دقیق از این پروسه به زودی نصب خواهد شد.

نجیب ننگیال سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، در نزدیک به دو سال گذشته ۷.۸ میلیارد افغانی از این درک به بودجه حکومت جمع‌آوری شده‌است.

وی افزود:

"از درک ده درصد عواید کارت‌های مکالماتی تا کنون ۷.۸ میلیارد افغان جمع‌آوری شده، البته کارهای سیستم که باید از این ده درصد نظارت کند نهایی و به داوطلبی سپرده شده‌است."

وزارت مخابرات افغانستان

به اساس معلومات وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان، تاکنون بیش از ۳۰ میلیون سیم کارت به فروش رسیده و در حال حاضر ۲۴ میلیون آن فعال اند.

برخی از آگاهان امور، مبلغ گردآوری شده را نسبت به شمار استفاده کنند‌گان موبایل آنهم در مدت یاد شده اندک می‌خوانند.

این در حالیست که حدود هفت ماه قبل عبدالرزاق وحیدی اولین مقام در زمان حکومت وحدت ملی بود که وظیفه‌اش به حیث وزیر مخابرات به دلیل اتهام فساد مالی به تعلیق درآمد و به لوی څارنوالی معرفی شد.

از سوی هم ایمل مرجان معین پیشین وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، دستبرد در ده درصد مالیات از کارت‌های مکالماتی را یکی از سه اتهام وارد شده بالای وزیر پیشین می‌خواند.

ایمل مرجان معین پیشین وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی

وی می‌گوید:

"در بخش ده درصد قبلاً هم طوریکه وحیدی ادعا کرده بود که سیستم موجود است نبود و یک صفحه ساده اکسل ایجاد گردیده بود و یکی از اتهام‌ها برای برکناری وی دستبرد و عدم شفافیت معلومات بود."

آقای مرجان می‌گوید، تا زمانی‌که سیستم جمع‌آوری ده درصد مالیات از کارت‌های مکالماتی الکترونیکی نشود، تلاش‌ها در زمینه نتیجه مؤثری نخواهد داشت.

خواست اعضای ولسی جرگه از رهبری جدید این وزارت که به تاز‌گی شهزاد آریوبی به عنوان نامزد وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی معرفی شده، آوردن اصلاحات در این زمینه می‌باشد.

گزارش از تمیم اخگر