واشنگتن ایکزامینر: اعلان استراتیژی ترمپ با بیانیات وی تفاوت دارد

روزنامه‎های غربی مقاله‎های زیادی را در مورد استراتژی جدید رئیس جمهور دونالد ترمپ در باره افغانستان، به نشر رسانده‎اند.

واشنگتن ایکزامینر

نشریه واشنگتن ایکزامینر، در یک مقاله می‎نویسد، به آن گونه که رئیس جمهور ترمپ استراتیژی جدید افغانستان را اعلان می‎کند، با بیانیات و اعلانات قبلی وی کاملاً تفاوت دارد. زیرا، ترمپ زمانی که صبح از خواب بر می‎خاست، فیصله خود را از طریق تیوتر اعلان می‎کرد.

اما نشریه می‎نویسد، دونالد ترمپ در مورد این فیصله، روز جمعه در کمپ دیوید با جنرالان و مشاورین مستعد خود، جلسه مهمی داشت.

بر اساس استراتیژی جدید رئیس جهمور ترمپ در باره افغانستان، چند هزار عسکر امریکایی به جنگ این کشور فرستاده می‎شوند.

به جنگ که، به گفته جنرالان امریکایی، به بن بست مواجه شده‎است.

به گفته نشریه، در حال حاضر نیروهای امریکایی برای تغییر این وضعیت حملات هوایی شان را بر اهداف تندروان چند برابر افزایش داده‎اند.

اما با آن‎هم در این اواخر به نظر می‎رسد که اکثر مناطق و ولسوالی‎های دور دست افغانستان بین نیروهای دولتی و مخالفین مسلح حکومت دست به دست می‎شوند.

نشریه ایکزامینر در ادامه این مقاله می‎نویسد، مسئله تنها اعزام چند هزار عسکر اضافی امریکایی به افغانستان نیست، بلکه فراتر از آن استراتیژی جدید، منطقه را نیز در بر می‎گیرد. بر پاکستان فشارها افزایش می‎یابند تا جلو جنگجویان طالبان و دیگر مخالفین را بگیرد که در آن کشور پناه گاه‎های امن دارند و از آن‎جا بر افغانستان حمله می‎کنند.

ضمنا، از اسلام آباد خواسته خواهد شد که برای سرکوب جنگجویان شبکه القاعده و گروه داعش دست به اقدامات بیشتر بزند.

سه روز پیش از اعلان این استراتیژی جنرال جوزیف ووتل قوماندان قوای مرکزی امریکا که در نشست کمپ دیوید اشتراک کرده بود، پس از این جلسه فوراً راهی پاکستان شده و در آن‎جا علاوه بر ملاقات با مقام‎های نظامی آن کشور، از وزیرستان شمالی دیدن کرد، جای که جنگجویان شبکه حقانی پناه گاه‎های امن دارند.

در اعلامیه اردوی پاکستان آمده‎است که جنرال ووتل، از دادن قربانی و تلاش‎های اردوی پاکستان و اقوام برای تامین نظم و امنیت در این مناطق قبایلی، ستایش کرد.

اما سفارت ایالات متحده امریکا در اسلام آباد در یک بیانیه به سفر جنرال ووتل به گونه دیگر نگریسته می‎نویسد، قوماندان قوای مرکزی امریکا روی این موضوع تاکید کرد که از قلمرو پاکستان برای طرح حملات دهشت افگنی بر ضد کشورهای همسایه آن نباید استفاده شود.

تورنتو ستار

روزنامه تورنتو ستار چاپ کانادا در یک مقاله در مورد استراتیژی جدید امریکا در باره افغانستان به بخش منطقه یی این استراتیژی نظری انداخته‎است.

نویسنده مقاله به اظهارات وزرای دفاع و خارجه امریکا اشاره کرده که می‎گویند، برای هر راه حل مسئله افغانستان نیاز است که یک موقف جدی در برابر این کشور اتخاز شود.

حکومت افغانستان نیز در استراتیژی جدید اداره ترمپ، نسبت به فرستادن نیروهای بیشتر امریکایی به افغانستان به افزایش فشارها بر پاکستان، اهمیت بیشتر داده‎است.

اما، پاکستان که تاکنون در مبارزه باتروریزم و دهشت افگنی به حیث شریک بین المللی، از واشنگتن میلیاردها دالر را بدست آورده، آیا، به فشارهای جدید اداره ترمپ تن در خواهد داد یا نه؟

این پرسشی است که اکثر کارشناسان به آن به دیده شک و تردید می‎نگرند.