واکنش‌های جهانی در مورد اعلان استراتژی امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا

استراتژی نو امریکا در رابطه با افغانستان و جنوب آسیا با استقبال گرم مقامات نظامی امریکا که در افغانستان دخیل می‎باشند و همچنان متحدین ناتو روبه‌رو شده‎است.

  • واکنش قوماندانان و مقامات نظامی امریکا در رابطه با استراتژی نو امریکا چیست؟

جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی قوای امریکا و ناتو در افغانستان گفته‎است که استراتژی امریکا به این معنیست که طالبان در میدان جنگ پیروز نمی‎شوند و باید خشونت را کنار بگذارند و راه آشتی را پیش گیرند.

او افزود ایجاد یک افغانستان صلح‌آمیز و با ثبات پیروزی برای مردم افغانستان و اهداف ائتلاف می‎باشد.

هرچند رئیس جمهور ترمپ در استراتژی نو خود در باره افغانستان گفته که امریکا فعلاً در مورد افزایش قوای این کشور در افغانستان چیزی نمی‎گوید، ولی وزیر دفاع امریکا جیمز متیس می‎گوید که او با متحدین ناتو در تماس است و آن‎ها گفته‎اند که سربازان بیشتر به افغانستان می‎فرستند.

دونالد ترمپ

جان مک‌کین رئیس کمیته امور دفاعی مجلس سنای امریکا و سناتور حزب جمهوری‌خواه که قبلاً خودش هم استراتژی خود را برای افغاستان ترتیب داده و پیشنهاد کرده بود از اعلان استراتژی ترمپ استقبال کرده و آن را یک گام مثبت خوانده‎است.

  • متحدین امریکا و کشورهای دیگری که در جنگ افغانستان دخیل می‎باشند در مورد استراتژی نو امریکا چه می‎گویند؟

ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو از استراتژی نو امریکا استقبال کرده و گفته‎است که این استراتژی بر واقعیت‎ها و شرایط در داخل افغانستان متکی می‎باشد.

او می‎گوید ناتو برای همکاری به افغانستان متعهد است و بی‌صبرانه انتظار آنست که با وزیر دفاع امریکا و دیگر متحدین ناتو در مورد راه‎های عملی کردن این استراتژی مشوره کند.

بریتانیا هم از این استراتژی امریکا که به‌گفته آن یک گامی برای جدی‌تر ساختن اقدامات نظامی علیه طالبان می‎باشد، استقبال می‎کند.

میکل فالن وزیر دفاع بریتانیا در یک اعلامیه خود گفته‎است که ازین استراتژی استقبال کرده و در صحبت دیروزه خود با وزیر دفاع امریکا موافقه کرده‎است که با وجود مشکلات مسیر فعالیت خود را در افغانستان ادامه می‎دهند تا دموکراسی آسیب پذیر افغانستان تقویه شود و تهدیدهای تروریزم به غرب محدود گردد.​

در استراتژی نو خود ترمپ هشدارهای جدی را به پاکستان داشت که دیگر موجودیت پناهگاه‎ها برای تروریستان در خاک پاکستان قابل تحمل نیست.

  • پاکستان و متحدین آن در منطقه در این مورد چه می‎گویند؟

اسلام آباد

پاکستان حد اقل تا همین لحظه کدام عکس‌العمل رسمی به این عبارات استراتژی نو اداره ترمپ نشان نداده، ولی امتیازگل رئیس مرکز تحقیقاتی مطالعات امنیتی در اسلام‌آباد گفته‎است این سخنان و اتهامات ترمپ تکراری است که در ۱۵ سال گذشته همیشه شنیده شده‎است.

تحلیلگران دیگر پاکستانی هشدار می‎دهند که در انزوا قرار دادن پاکستان بر منطقه تأثیر منفی خواهد داشت.

متحد پاکستان در منطقه چین از موقف پاکستان دفاع کرده و گفته‎است که این کشور قربانی زیادی در مبارزه با تروریزم داده و جهان باید آن را اعتراف کند.