فارن پالیسی: اکنون در افغانستان ۱۲ هزار سرباز امریکایی مستقرند نه ۸۴۰۰

نشریه فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیرش به موضوع رقم اصلی سربازان امریکایی در افغانستان تمرکز نموده و نوشته‎است شاید با استراتژی جدید رئیس جمهور ترمپ، رقم سربازان امریکایی در افغانستان به شانزده هزار نفر برسد.

به نوشته نشریه، دو خبرنگار والستریت ژورنال توانسته‎اند از پنتاگون اعتراف بگیرند که شماری بیشتر از نیروهای امریکایی در افغانستان حضور دارند نسبت به چیزی که حکومت امریکا گفته‎است.

به نوشته فارن پالیسی در افغانستان ۱۲ هزار سرباز امریکایی مستقر ند نه ۸۴۰۰ تن.

به نوشته مقاله، پروسه پنهان ساختن رقم اصلی نیروهای امریکایی در افغانستان در دوره اوباما آغاز شد و در جریان اداره ترمپ ادامه داشته‎است.

پنتاگون گفته‎است، تنها تعداد نیروها در عراق و افغانستان را حساب داده‎است که در آن جا برای مدت زیاد مستقر می‎مانند و کسانی را که برای ماموریت‎های موقتی چند ماهه می‎روند، حساب نمی‎کند.

به نوشته نشریه، در حال حاضر حدود ۵۳۰۰ سرباز امریکایی در عراق و ۵۰۳ دیگر در سوریه موجود اند ولی در نظر عام چنین ابراز می‎شود که گویا ۶۰۰۰ سرباز در عراق و هزار تن در سوریه اند.

به نوشته نشریه، ترمپ تصمیم را اتخاذ کرده‎است که بر اساس آن شمار عساکر امریکایی در افغانستان به ۱۶ هزار نفر خواهد رسید.

واشنگتن ایکسمینر

نشریه واشنگتن ایکسمینر نیز در شماره اخیرش به موضوع مشابه توجه کرده و مقاله به نشر رسانیده‎است تحت عنوان: "بازی ارقام، در افغانستان سربازان بیشتر نسبت به ارقامی که قبلاً فکر می‎شد مستقرند".

به نوشته نشریه درحال حاضر دادن پاسخ روشن به این سوال در دست نیست در نتیجه استراتژی تازه اعلان شده ترمپ برای افغانستان، چی تعداد سربازان بیشتر به این کشور اعزام می‎شوند.

مقامات اداره ترمپ در صحبت‎های خصوصی شان گفته‎اند این نمبر شاید ۴۰۰۰ نفر باشد ولی خود رئیس جمهور در مورد چیزی نگفته‎است و نخواهد گفت.

ترمپ صلاحیت اعزام قوا را به جیمز متیس وزیر دفاع امریکا داده‎است.

متیس در سفر به شرق میانه به خبر نگاران گفت، تاحال در مورد ارقام تصمیم نگرفته‎است و تازمانی تصمیم نخواهد گرفت که پلانی را از سوی جنرال جوزوف دانفورد قوماندان عمومی قوای امریکایی در افغانستان به دست آورد، پلانی‎که نشان بدهد استراتژی جدید چگونه عملی گردد و وظایف دقیق نیروهای که قرار است در افغانستان مستقر شوند را ارائه نماید.

زمانی‎که از متیس در مورد رقم ۳۹۰۰ نفری عساکر که گفته شده‎است شاید به افغانستان فرستاده شوند سوال شد، متیس گفت، وی رقمی را ارائه نمی‎کند زیرا شاید بعداً تغیر کند.

او گفت:

"بگذارید پلانی را که اردوی ما به من می‎دهد مشاهده کنم و ببینیم به چی تعداد عساکر در میدان جنگ نیاز اند، بعداً تصمیم خواهیم گرفت."