تبصره برخی از روزنامه های کابل در مورد استراتژی جدید امریکا برای افغانستان

روزنامه های چاپ امروز کابل در بیشتری مطالب و تبصره‌های خود به استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و واکنش‌ها در این مورد پرداخته اند.

دنیا

روزنامه دنیا در سرمقاله اش در این باره نوشته است که استراتژی جدید امریکا برای افغانستان واکنش‌های گوناگونی را به همراه شده‌است.

سرمقاله نویس گفته است، هر چند مقامات افغان و برخی کشورها مانند هند از این استراتژی استقبال کرده‌اند اما شماری از کشور ها و چهره ها این استراتژی را ناکام دانسته اند.

سرمقاله نویس به واکنش روسیه و چین در این مورد اشاره کرده و گفته است که چین از موقف تازه امریکا در خصوص پاکستان انتقاد کرده و روسیه استراتژی آن‌کشور برای افغانستان را نشانه بحران تازه خوانده‌است.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله اش نوشته است که ملت باید به کسانی فرصت ندهد که استراتژی جدید امریکا در امر مبارزه با تروریزم را نادرست می‌خوانند.

هیواد در سرمقاله اش می‌گوید که همچو اظهارات از سوی برخی از افراد و رسانه های صورت می‌گیرد که خیر ملت را دنبال نمی‌کنند و کدام طرح نیز برای بهبود این کشور ندارند.

سرمقاله نویس گفته است که مردم باید با راه اندازی نشست‌ها و گردهمآیی‌ها علیه افرادی‌که ضد حاکمیت ملی عمل می‌کنند صدای شان را بلند کنند.

به باور سرمقاله نویس همچو افراد در جستجوی منافع پاکستان، چین، روسیه، ایران و دشمنان تاریخی افغانستان هستند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی مطلبی را در باره نگرانی‌های پاکستان در خصوص استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا به نشر رسانیده‌است.

در مطلب آمده‌است که پاکستان قبل از اعلام این استراتژی از موفق شدن دونالد ترمپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا نیز شدیداً نگران بود.

نویسنده مطلب می‌گوید که اسلام آباد می‌دانست که بخاطر بیرون رفت افغانستان از بحران کنونی استراتژی آقای ترمپ به هیچ وجه به نفع پاکستان نخواهد بود.

در مطلب به نقل از احمد سعیدی دپلومات سابق افغان در پاکستان آمده‌است که کابل با استفاده از دپلوماسی تهاجمی حالا می‌تواند که کمک‌های جهانی با اسلام آباد را متوقف کرده و پاکستان را بیشتر منزوی بسازد.

نویسنده مطلب سفارش کرده که رهبران افغانستان باید به این موضوع توجه داشته و فرصت به میان آمده را از دست ندهند.

نسیم شفق