اشرف غنی در زمینه اجرای مراسم مذهبی اهل هنود و سکهـ حکم صادر کرد

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین دیدار با شماری از افغان های اهل هنود و سیکهـ در ارگ ریاست جمهوری

رئیس جمهور افغانستان صبح روز دوشنبه همزمان با دیدار با شماری از شهروندان اهل هنود و سکهـ این کشور در ارگ، برای حل مشکلات آنان در زمینه اجرای مراسم مذهبی، حکم صادر کرد.

این حکم به اداره مستقل ارگان‌های محل و ادارات مربوط هدایت داده تا ساحه تجارتی ملکیت شاروالی جلال‌آباد در ولایت ننگرهار واقع در جوار «درمسال» را به منظور تأمین مصونیت ساحه مذهبی آنان، بعد از طی مراحل قانونی به آن‌ها به فروش برسانند و استفاده تجارتی از این ساحه، منع قرار داده شود.

از سوی دیگر، اداره مستقل اراضی مکلف شده تا قرارداد اجاره زمین زیر نام «کوتی باغ» در قریه سلطان‌پور ولسوالی سرخرود ننگرهار را با جانب اجاره گیرنده فسخ نماید تا از این مکان به‌عنوان ساحه مذهبی یا عبادت‌گاه شهروندان اهل هنود و سکهـ استفاده شود.

محمد اشرف غنی هنگام دیدار با شهروندان اهل هنود و سکهـ در ارگ، در باره حکم بیشتر می گوید:

"در این فرمان یک پیغام است، پیغام این‌است که اماکن مذهبی مورد غصب قرار گرفته نمی‌تواند و احترام به شخصیت بابه نانک، شخصیتی که همیشه می‌گفتند، در روز مرگش هندو و مسلمان با هم دعوا خواهد داشتند که تعلق به کی دارد، از جزء افتخارات تاریخی ما و شماست."

آقای غنی همچنان گفته‌است، آزادی‌های مذهبی در چوکات قانون حق مردم افغانستان است و اهل هنود و سکهـ پیشینه تاریخی و نقش فعال در بخش‌های مختلف داشته اند.

بر اساس گفته‌های برخی نماینده‌گان هندوان در افغانستان، نفوس شهروندان اهل هنود در کشور پیش از آغاز جنگ‌های داخلی به بیش از یک صد هزار تن می‌رسید، اما در جریان‌ جنگ‌های داخلی، اکثریت‌شان کشور را ترک کرده‌اند.

انارکلی هنریار نماینده هندوان افغانستان در مشرانو جرگه می‌گوید، در حال حاضر حدود ۱۳۰۰ شهروند اهل هنود در افغانستان زندگی می‌کنند که به‌گفته وی، بیشتر‌ شان در ولایت‌های کابل، ننگرهار و غزنی بود و باش دارند.

نداشتن آزادی مذهبی و کمبود مکان‌های مذهبی از جمله محل آتش زدن مرده یا «مکان آتش سپاری» بخشی از مشکلات اهل هنود در افغانستان خوانده می‌شود.

رویل سنگهـ یکی از افغان‌های اهل هنود که در حضور رئیس جمهور در ارگ صحبت می‌کرد، گفت که مشکلات آنان به ۴۰ سال اخیر بر می‌گردد.

او همچنان به غصب جایداد‌های هندوها و سکهـ‌های کشور اشاره کرده گفت:

"ما هندو‌ها و سکهـ‌های افغانستان در چهار دهه گذشته با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌ایم، رئیس جمهور به مشکلات ما توجه کرده باز هم از ایشان می‌خواهیم که به مشکلات ما توجه بیشتر شود. بسیاری جایداد‌های ما در سرتاسر افغانستان غصب شده‌است."

رئیس جمهور افغانستان به شهروندان اهل هنود و سکهـ همچنان گفته است، از این پس هیچ‌کس نمی‌تواند بدون تائیدی شورای سرتاسری هندوان، جایداد‌های آنان را به فروش برساند.

به‌گفته رئیس جمهور، مکان‌های مذهبی باید به نام نهاد‌ها ثبت شوند.

گزارش: نصرت پارسا