تایمز: تعهدات امریکا در مورد افغانستان باید حفظ شود

یک فرماندۀ پیشین نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفته است به نظر می آید که نیروهای امریکایی پس از افزایش شمارشان درین کشور برای چند دهه دیگر در افغانستان باقی بمانند.

تایمز

روزنامۀ تایمز در ادامه نوشته است که جنرال دیوید پترویس که به حیث رئیس ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده سی،آی،ای هم کار کرده، به حضور دوامدار ایالات متحده در کوریای جنوبی پس از جنگ دو کوریا و نیز حضور این‌کشور در برخی از کشورهای اروپایی پس از جنگ جهانی دوم اشاره کرده‌است.

پیترویس به تایمز اما گفته است این دو مورد را نمی‌توان به طور کامل با افغانستان مقایسه کرد، چون در افغانستان عملاً جنگ روان است.

در ادامه این مقاله از قول جنرال پیترویس آمده‌است که گفته چون یک نسل ایالات متحده در افغانستان دخیل بوده بنابرین مهم است تا تعهدات این‌کشور در مورد افغانستان حفظ شود.

پیترویس ازین استقبال کرده که برای حضور نیروهای امریکایی در افغانستان جدول زمانی تعیین نشده‌است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا هنگام اعلام استراتژی جدید اداره‌اش در مورد افغانستان و منطقه گفت که حضور نیروهای امریکایی در افغانستان به شرایط درین کشور بستگی خواهد داشت.

هر چند، ترمپ در مورد شمار سربازان امریکایی در افغانستان مشخصاً چیزی نگفت، اما به اساس گزارش رسانه‌های امریکایی انتظار می‌رود ایالات متحده تا به ۳۹۰۰ سرباز تازه نفس به افغانستان بفرستد.

جاپان تایمز

روزنامۀ جاپان تایمز هم در مورد استراتژی جدید ایالات متحده در مورد افغانستان و منطقه نوشته است.

درین مقاله گفته شده که این استراتژی از دو لحاظ برای افغانستان مهم است، یکی این‌که حضور نیروها به شرایط بستگی دارد نه به قید زمان و دیگر این که ادارۀ رئیس جمهور ترمپ در مقایسه با ادارۀ بارک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا منافع کوتاه مدت سیاسی را از نظر انداخته است.

جاپان تایمز به سخنان هشدار آمیز ترمپ در مورد پاکستان هم اشاره کرده‌است.

ترمپ هنگام اعلام استراتژی جدیدش، با انتقاد از پاکستان گفت که امریکا میلیاردها دالر پول به این‌کشور پرداخته و اما پاکستان به همان تروریستان پناه داده که امریکا در برابر‌ شان می‌جنگد. ترمپ افزود که این وضعیت باید تغییر کند.

به نوشتۀ روزنامه، این اظهارات ترمپ برای کسانی که برای ۱۶ سال در افغانستان کار کرده‎اند، خوشحال کننده بوده‎است.

این در حالی است که در واکنش به استراتژی جدید امریکا، صدارعظم پاکستان گفته است که این استراتیژی موثر نخواهد بود.