شورای امنیت ملی افغانستان گفت‌ و گو حنیف اتمر با سران طالبان را رد کرد

حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، گزارش‌ها در باره تماس به هدف گفت‌وگو‌های صلح میان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور و سران طالبان، بی‌اساس است.

قادر شاه سخنگوی این دفتر روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت، هر نوع تماس و گفت‌وگو به هدف آغاز مذاکرات صلح با مخالفان مسلح دولت از طریق شورای عالی صلح صورت می‌گیرد.

او گفت، شورای امنیت ملی به رهبری رئیس جمهور محمد اشرف غنی، در این راستا از شورای عالی صلح حمایت می‌کند.

قادر شاه سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان

وی افزود:

"دفتر شورای امنیت ملی گزارش اسوشیتد پرس که در مورد خاص تماس‌ها بین این اداره و گروه‌های طالبان اشاره کرده، بی‌اساس خوانده و رد می‌کند."

خبرگزاری اسوشیتد پرس اخیراً گزارش داده‌است که محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان هر یک ماه بعد با رهبران طالبان در دفتر طالبان در قطر گفت‌وگو می‌کند.

بر اساس اسنادی که خبرگزاری اسوشیتد پرس آن را به دست آورده، مقامات افغان و طالبان در بارۀ پذیرش تمایلات رهبران طالبان در باره انتحابات آینده و قانون اساسی افغانستان، بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

یک مقام افغان به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته که طالبان خواهان برخی تعدیلات در قانون اساسی افغانستان هستند، اما عجالتاً برای عملی کردن این موضوع پافشاری نمی‌کنند.

این خبرگزاری همچنان گزارش داده که معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی تقریباً هر روز با طالبان در باره قانون اساسی و برگزاری انتخابات بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

امنیت ملی افغانستان تا حال در این باره واکنش نشان نداده‌است.

در این حال برخی کارشناسان مسایل سیاسی می‌گویند، اگر گفت‌وگو‌های پنهانی میان برخی مقام‌های دولتی و طالبان برقرار شده باشد، باید از آن حمایت شود.

حمید عزیزی یکی از این کارشناسان به این باور است که برای به ثمر رسیدن تلاش‌های صلح، مراحل ابتدایی گفت‌وگو‌ها باید پنهانی به پیش برود.

حمید عزیزی کارشناس مسایل سیاسی

وی افزود:

"برملا شدن مذاکرات می‌تواند این روند را به ناکامی بکشاند، اما اگر تا یک دورۀ تفاهماتی صورت بگیرد بعد از آن مسئله برملا شود، در آن صورت گفته می‌توانم که طالبان هم در عمل انجام شده قرار می‌گیرند و ممکن روان افراطی‌شان موضع مخالف در قبال پروسه صلح نگیرد."

گزارش‌ها و اظهارات در باره تماس‌های پنهانی میان طالبان و برخی مقام‌های افغان در حالی منتشر می‌شوند که طالبان نیز چنین تماس‌ها را رد کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت، در حال حاضر آنان هیچ تمایلی برای برقراری تماس به هدف گفت‌وگو‌های صلح با حکومت افغانستان ندارند.

گزارش: نصرت پارسا