ترمپ: امریکا آماده‎است از راه‎های مختلف از خود و متحدینش دفاع کند

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا می‎گوید، کشورش آماده‎است از راه‎های مکمل دیپلوماتیک و توانایی‎های متعارف و هستوی، از خود و متحدین اش دفاع کند.

در اعلامیه قصر سفید که ناوقت دیروز منتشر شد گفته شده‎است که آقای ترمپ این مسئله را در صحبت تیلفونی با صدراعظم جاپان شینزو ابی ابراز داشت.

ترمپ بعد از آن از آماده‎گی کامل امریکا برای دفاع از کشورش و متحدین امریکا سخن گفت که جیمز متیس وزیر دفاع امریکا گفت:

"هر تهدید در مقابل ایالات متحده با پاسخ وسیع نظامی مواجه خواهد شد و کوریای شمالی با اعمالش، با خطر ویرانی مکمل مواجه‎است."

متیس که جوزوف دانفورد رئیس کمیته لوی درستیزان امریکا را در کنار خود داشت دیروز به خبرنگاران گفت ما خواهان ویرانی کامل یک کشور نیستیم ولی گزینه‎های زیاد برای انجام این کار داریم.

متیس: هر تهدید در برابر ایالات متحده، یا بر متحدین ما با پاسخ نظامی مواجه خواهد شد.

او افزود:

"هر تهدید در برابر ایالات متحده، قلمرو اش به شمول گوام یا بر متحدین ما با پاسخ وسیع نظامی مواجه خواهد شد، پاسخی که موثر و غافلیگرانه باشد."

تنش‎های موجود با کوریای شمالی بعد از آن شدت بیشتر گرفت که کوریای شمالی گفت، یک بمب هایدروجنی را با موفقیت آزمایش کرده‎است که توانایی منتقل شدن با یک راکت دور برد را دارد.

رسانه‎های دولتی کوریای شمالی گفتند، این آزمایش یک موفقیت عالی و اقدام پرمعنا در تکمیل برنامه هستوی این کشور بود.

برنامه هستوی کوریای شمالی بر اساس قطعنامه‎های ملل متحد منع است ولی پیونگیانگ در مخالفت با تمام قدرت‎های جهان به آزمایشات هستوی و راکتی اش ادامه داده‎است.

اردوی کوریای جنوبی گفت، قوای هوایی و اردویش تمرینات هستوی را در پاسخ به اقدام اخیر پیونگیانگ انجام داده‎اند.

چین در یک اقدام نادر از پیونگیانگ خواست اعمال نادرست اش را متوقف سازد و روسیه گفت، این اعمال کوریای شمالی می‎تواند منتج به عواقب جدی گردند.

یک آزمایش راکتی کوریای شمالی

ترمپ قبل از صحبت تیلیفونی اش با صدراعظم جاپان در صفحه تویترش نوشته بود، پیونگیانگ به الفاظ و اعمال خصمانه اش علیه ایالت متحده ادامه داده‎است.

قرار است شورای امنیت ملل متحد به تقاضای ایالات متحده، جاپان، فرانسه، بریتانیا و کوریای جنوبی امروز جلسه نموده و روی بحران جاری صحبت کند.

سخنگوی ریاست جمهوری کوریای جنوبی گفته‎است، رهبر این کشور و جاپان است قبل از جلسه شورای امنیت توافق نموده‎اند، خواهان وضع تحریمات بیشتر بر پیونگیانگ گردند.