واکنش‌های جهانی در پیوند به خشونت‌ها علیه مسلمانان در برما رو به افزایش اند

به دلیل خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا در برما عکس‌العمل‌ها به سطح جهانی رو به افزایش اند.

وزارت خارجه افغانستان کشتار مسلمانان روهینگیا را محکوم کرده‌است.

ترکیه این عمل را قتل دسته جمعی خوانده و ایران از تقاضای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه حمایت کرده‌است که خواهان بررسی این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل‌متحد می‌باشد.

جواد ظریف وزیر خارجه ایران در صفحه تویتر‌ اش نوشته است که برای جلوگیری کشتار مسلمانان روهینگیا جامعه جهانی باید صدای خود را بلند کند.

خواجه محمد آصف وزیر خارجه پاکستان دیروز در مورد کشته شدن مسلمانان روهینگیا اظهار تأسف نموده و از حکومت میانمار خواست که در این مورد تحقیق نماید.

وی افزود:

"خود حکومت میانمار چه می‌گوید که چگونه این تراژیدی رخ داده‌است؟"

مقامات میانمار مسلمانان روهینگیا را متهم می‌سازند که خانه‎های افراد ملکی را سوختانده و مردم را کشته اند.

ناظرین حقوق بشر و مردم روهینگیا می‌گویند، اردوی میانمار تلاش دارد مردم روهینگیا را از بین ببرد و با زور اسلحه آن‌ها را از این منطقه خارج کند.

نظر به راپور گروه بین‌المللی بحران، در ماه اکتوبر سال گذشته مسلمانان روهینگیا بر پولیس میانمار حمله کرده و ۹ تن از آن‎ها را کشتند.

بعد از آن قوای امنیتی میانمار دست کم ۸۶ تن از مسلمانان روهینگیا را در ایالت راخین به قتل رساندند که در نتیجه این حملات ۲۷ هزار مسلمان روهینگیا به بنگله‌دیش مهاجر شدند.

به نوشته گروه بین‌المللی بحران، یک گروه اسلامی به نام حرکت‌الیقین مسئول حمله بر پولیس بود و به‌گفته این گروه، حرکت‌الیقین در سال ۲۰۱۲ تشکیل شده و این گروه باور دارد که حرکت‌الیقین از سوی عربستان سعودی و پاکستان حمایت می‌شود.

دلیلی را که گروه بین‌المللی بحران در این رابطه بیان می‌کند اینست که رهبر حرکت‌الیقین به نام عطالله از یک پدر روهینگیایی در کراچی به دنیا آمده و از آنجا در سن خرد به عربستان سعودی رفته و تحصیلات را در آنجا انجام داده‌است و یک تعداد از رهبران این حرکت در مکۀ معظمه و مدینۀ منوره به سر می‌برند.

نظر به معلومات گروه بین‌المللی بحران، در ایالت راخین در دو سال گذشته پاکستانی‌ها و حتی افغان‌ها به مسلمانان روهینگیا تعلیم حربی می‌دهند.