آرمان ملی: دو خط میترو بس تا اخیر ۱۳۹۷ در شهر کابل احداث می‌شود

موثریت فشارهای چین بالای پاکستان، همکاری‎های نظامی و اقتصادی هند با افغانستان و تلاش برای احداث دو خط میترو بس در شهر کابل از عناوین مهم روزنامه‎های چاپ امروز کابل است.

مسیر

روزنامه مسیر در مطلبی تحلیلی نوشته‎است که فشارهای چین بالای پاکستان برای تامین صلح و ثبات در افغانستان مهم است و تحلیلگران نیز آن را ضروری می‎پندارند.

نویسنده مطلب گفته‎است که چین به منافع اقتصادی اش اهمیت می‎دهد و در صورت ادامه و گسترش فعالیت‎های تروریستی در منطقه، چین نمی‎تواند به این اهداف اش برسد.

در مطلب به نشست سه جانبه میان کابل، اسلام آباد و بیجنگ که قرار است در اخیر سال جاری میلادی برگزار شود اشاره شده و این نشست فرصتی خوبی برای افغانستان خوانده شده‎است.

در مطلب گفته شده کابل باید به بیجنگ را قناعت بدهد که حمایت پاکستان از گروه‎های تروریستی منافع اقتصادی چین در منطقه را متضرر می‎سازد و باید چین بالای پاکستان فشار وارد کند.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‎اش به همکاری‎های هند با افغانستان اشاره کرده و گفته‎است که دهلی جدید متعهد به کمک‎های تازه نظامی و اقتصادی با کابل شده‎است.

سرمقاله نویس نوشته‎است، هند برعلاوه این‎که کارهای ساخت و ساز در بندر چابهار را سرعت می‎بخشد ۱۱۶ پروژه جدید را نیز در افغانستان تطبیق می‎کند.

سرمقاله نویس می‎گوید که بندر چابهار می‎تواند نیاز افغانستان به پاکستان را کاهش دهد و هند از این طریق قادر خواهد شد تا صادرات اش را حتی به قفقاز برساند.

سرمقاله نویس گفته‎است که برخی از شهرهای افغانستان و هند روابط دوستی با هم خواهد داشت و این به باور سرمقاله نویس اثبات کننده دوستی دهلی جدید با کابل است.

آرمان ملی

و روزنامه آرمان ملی می‎گوید که دو خط میترو بس تا اخیر سال ۱۳۹۷ خورشیدی در شهر کابل احداث خواهد شد.

در مطلبی در این باره آمده‎است که با اکمال این پروژه در رفت و آمد برای باشنده‎های شهر کابل سهولت ایجاد خواهد شد.

نویسنده مطلب به نقل از مقامات شاروالی کابل نوشته که آنان تصمیم دارند در پنج سال آینده ۱۱۱ کیلومتر خط میترو بس را در شهر کابل احداث کنند.