نگرانی امریکا در مورد راه اندازی همه پرسی در منطقه کردستان عراق

قصر سفید یکبار دیگر دیروز از رهبران کُرد در منطقه کردستان عراق خواست که وارد دیالوگ جدی و دوامدار در مورد وضعیت این منطقه شوند.

در یک اعلامیه قصر سفید آمده‌است که همه پرسی در مورد استقلال اقلیم کردستان تلاش‌ها جهت شکست دادن گروه موسوم به دولت اسلامی و با ثبات ساختن ساحات آزاد شده از نزد شورشیان را منحرف می‌سازد.

در ادامه گفته شده که برگزاری این همه پرسی در ساحات مورد منازعه تحریک آمیز و بی‌ثبات کننده‌است.

این در حالیست که پارلمان منطقه خود مختار کردستان عراق دیروز طرح برگزاری همه پرسی در مورد استقلال این منطقه را تأیید کرد.

بغداد و کشور‌های همسایه عراق با این همه پرسی مخالفت کرده‌اند.

کشور‌های غربی ابراز نگرانی کرده‌اند که این همه پرسی ممکن سبب تنش‌های تازه در منطقه شود.

جعفر ایمینکی معاون رئیس منطقه خودمختار کردستان که ریاست جلسه دیروز پارلمان کردستان را به عهده داشت گفت که بسیاری از اعضای پارلمان به حمایت ازین همه پرسی رأی دادند و در زمینه برگزاری آن گام به جلو می‌گذارند.

پلان همه پرسی در منطقه کردستان عراق خشم ترکیه و ایران را برانگیخته است.

این دو کشور بیم دارند که با این همه پرسی، اقلیت‌های کُرد درین کشور ها که تعداد‌شان چشم‌گیر خوانده می‌شود برای برداشتن گام مشابه تحریک خواهند شد.

ایالات متحده امریکا و دیگر قدرت‌های غربی نیز با این اقدام مخالفت کرده و نگرانی دارند که این کار ممکن حکومت از قبل شکننده در بغداد را تضعیف کند.

پارلمان عراق به روز سه شنبه هفته گذشته علیه این همه پرسی رأی داد و به حیدر العبادی صدراعظم این‌کشور صلاحیت داد که تمامی گام‌ها را برای حفظ وحدت در عراق بردارد و گفت‌وگوی جدی را با رهبران کردی این‌کشور آغاز کند.