نیویارک تایمز: تشکیل نیروی جدید ۲۰ هزار نفری در افغانستان

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در باره نیروی جدید در افغانستان مقاله را به نشر رسانده‌است.

گفته می‌شود، تشکیل این نیرو که تعداد آن شاید به بیست هزار نفر برسد، نگرانی‌های را تازه سازد که پیش از این از بدرفتاری گروه‌های ملیشه در این کشور، وجود داشته است.

نیویارک تایمز می‌نویسد، نیروی جدید پیشنهاد شده تحت فرماندهی اردوی ملی افغانستان قرار داشته و پروسه استخدام افراد در آن مشابه به پروسه جلب و جذب در اردوی ملی خواهد بود.

این در حالیست که نیروی موسوم به پولیس محلی همین اکنون تحت رهبری وزارت امور داخله افغانستان در مبارزه علیه شورشیان سهم دارند. اما مردم در نقاط مختلف کشور از برخورد پولیس محلی شکایت می‌کنند.

یک مقام افغان که نخواسته از وی نام گرفته شود، به روزنامه نیویارک تایمز گفته است که قوای جدید در مقایسه با اردوی ملی با هزینه کمتر فعالیت کرده و همچنان نسبت به سایر نیروهای محلی مسئولانه تر عمل خواهد کرد.

این مقام افغان گفته است، پیشنهاد این نیرو جدید بر اساس تجربه جنگ مستقلانه توسط نیرو‌های امنیتی افغان صورت گرفته است. اما با تجارب گذشته از نیرو‌های محلی و ملیشه، سازمان دیده بان حقوق بشر ابراز نگرانی کرده‌است که افزایش نیروهای غیر منظم می‌تواند پیامد‌های خطرناک به همراه داشته باشد.

اندیپندنت

روزنامه اندیپندنت چاپ بریتانیا موضوع تقاضا برای برگشت یک پناهجوی افغان را مطرح کرده که از آن کشور اخراج شده‌است.

روزنامه می‌نویسد، قاضی یک محکمه بریتانیا از وزارت امور داخله این‌کشور خواسته است پناهجوی اخراج شده افغان بنام صمیم بیگزاد را دوباره به این‌کشور برگرداند.

صمیم بیگزاد سه شنبه گذشته در حالیکه برای او چهار ساعت وقت داده شده بود، از یک میدان هوایی شهر لندن در پروازی به افغانستان، فرستاده شد.

قاضی محکمه گفت، پولیس با اخراج اجباری بیگزاد از حکم قبلی محکمه سرپیچی کرده‌است.

پیش از این، تلاش برای اخراج اجباری بیگزاد زمانی به ناکامی انجامید که یک پیلوت شرکت هوایی ترکیه در اثر هشدار فعالان از انتقال این افغان، اجتناب ورزیده بود.