ارگ اجندای سفر رئیس جمهور غنی به نیویارک را مشخص ساخت

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، ناوقت امشب رئیس جمهور غنی از عشق آباد پایتخت ترکمنستان به هدف اشتراک در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک رهسپار امریکا می‌شود.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، رئیس جمهور غنی در اولین روز نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد تهدیدات تروریزم علیه افغانستان، کشورهای منطقه و جهان سخنرانی می‌کند.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور روز یکشنبه در کابل به خبرنگاران گفت، رئیس جمهور غنی در حاشیه این نشست با رئیس جمهور ایالات متحده نیز روی مسایل چون مبارزه با تروریزم و امنیت افغانستان صحبت می‌کند.

دوا خان مینه پال

او افزود:

"رئیس جمهور افغانستان برای اشتراک کننده‌های هفتادُ دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد روی همکاری‌های منطقه و جهان روی تهدید تروریزم سخنرانی می‌کند، علاوه بر این نشست رئیس جمهور غنی با رئیس جمهور ایالات متحده امریکا نیز ملاقات و گفت‌وگو می‌نماید، در این نشست رئیس جمهور افغانستان روی همکاری‌های دراز مدت امریکا، امنیت افغانستان و همچنان مبارزه با تروریزم صحبت می‌کند."

مینه پال می‌گوید، رئیس جمهور غنی در امریکا برعلاوهمشاور امنیت ملی و وزیر دفاع ایالات متحده با شماری از رهبران کشورهای جهان نیز گفت‌وگو می‌کند.

به نقل از ویب سایت سازمان ملل متحد، نشست کشورهای عضو این سازمان هفته گذشته آغاز گردیده اما بحث‌های عمومی آن روز سه شنبه هفته جاری آغاز می‌گردد.

نماینده‌های کشورهای عضو این سازمان در نشست‌های مقدماتی روی راه‌های جلوگیری از قاچاق انسان، تأمین صلح در کشورهای جنگ زده و شرایط مهاجرت‌های غیر قانونی بحث کرده‌اند.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، در این سفر رئیس جمهور غنی را صلاح الدین ربانی سرپرست وزارت خارجه و برخی مقامات بلند رتبه دیگر همراهی می‌کنند.

قرار است آقای ربانی نیز در این سفر با برخی رهبران و نماینده‌های کشورهای جهان دیدارهای داشته باشد.

از سوی هم مشرانو جرگه افغانستان نیز این سفر را مهم می‌خواند و از رئیس جمهور می‌خواهد تا درد افغان‌ها و تهدیدات تروریزم را که متوجه افغانستان و منطقه است به گوش جهانیان برساند.

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه در نشست عمومی روز یکشنبه این جرگه گفت:

فضل هادی مسلمیار

"خدا کند رئیس جمهور ما دردهای افغان‌ها، مشکلات و چالش‌های منطقه را به گوش جهانیان برساند و در این مورد با جهان و رهبران سیاسی صحبت نماید."

نثار حارس یکتن از اعضای مشرانو جرگه می‌گوید، رئیس جمهور غنی باید مسایل چون مداخلات پاکستان در امور افغانستان و حمایت آن کشور از تروریزم را بگونۀ واضح در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بیان کند.

آقای حارس می‌گوید، حکومت افغانستان باید از این فرصت استفاده کرده و جهان را تشویق نماید تا بالای پاکستان فشارهای بیشتر وارد سازد.

گزارش: فرشته ندا