فردا دوشنبه در کردستان همه پرسی برای استقلال کردها برگزار می‌شود

قرار است فردا "دوشنبه" همه پرسی برای آزادی و استقلال کرد‌ها در مناطق کرد نشین شمالی عراق برگزار شود.

رهبران سیاسی کرد عراق می‌گویند، با وجود مخالفت‌های منطقه‌یی و بین المللی در این همه پرسی، نظر مردم کرد، گرفته می‌شود.

مسعود بارزانی رهبر کردستان عراق روز جمعه در گردهمآیی هوادارانش در شهر اربیل گفت:

"ما برای آزادی به هر بهای که باشد، آماده‌ایم. ما در مسیر راۀ قرار داریم که یا استقلال و یا فرمانبرداری و ستم را، انتخاب می‌کنیم."

مسعود بارزانی

رهبر کرد‌های عراق در ادامه صحبت خود گفت، همه پرسی ضروری است، زیرا به گفته وی همه تلاش‌ها برای مصؤنیت و حفظ حقوق کردان، به ناکامی مواجه شده‌اند.

کردستان عراق در سال ۲۰۰۵ میلادی خود مختاری خود را بدست آورد.

پارلمان کردستان در آغاز ماه سپتمبر پلان برگزاری همه پرسی را در باره استقلال‌ شان از عراق تائید کردند.

پس از آن، اعضای غیر کرد پارلمان عراق با این همه پرسی مخالفت کرده و به حیدر عبادی صدراعظم عراق صلاحیت دادند تا از هر اقدامی بر ضد عراق واحد جلوگیری کند و با رهبران کرد گفت‌وگو نماید.

در ضمن، مخالفت‌ها تنها در حکومت مرکزی عراق باقی نماندند، کشور‌های منطقه، امریکا و اتحادیه اروپا نیز به آن مخالفت نشان دادند.

وزارای خارجه ترکیه و ایران در هفته گذشته به رهبران کرد عراق هشدار دادند که از همه پرسی برای جدایی کردان، بگذرند.

اعلامیه مشترک وزرای خارجه ترکیه و ایران در هفته پیش پس اجلاسی به نشر رسید که در آن بر حاکمیت ارضی عراق تأکید شده و به همه پرسی کردان مخالفت شدید ابراز گردید.

صدرعظم ترکیه

هم‌زمان با این، بن علی یلدریم صدراعظم ترکیه روز جمعه گفت:

"تصمیم برای این همه پرسی و چگونگی عملی کردن آن مسئله مرتبط به امنیت ملی ترکیه است. زمانی‌که، امنیت ملی ترکیه مطرح باشد، انقره، از استفاده حق خود در موافقتنامه‌های بین المللی و دو جانبه نمی‌گذرد و متعهد است که از حق خود دفاع می‌کند."

ایران و ترکیه نگران اند که اعلان جدایی و استقلال کرد‌ها از عراق، حس جدایی طلبی اقلیت‌های کرد مستقر در این کشور‌ها را تحریک می‌کند.

ایالات متحده امریکا و برخی از کشور‌های غربی هم در مورد این اقدام کرد‌ها مخالفت نشان داده، ابراز نگرانی کرده‌اند که این همه پرسی حکومت ضعیف عراق را هنوز هم تضعیف می‌نماید و تنش‌ها در منطقه را دامن می‌زند.