نگرانی صرافان تخار از افزایش قضایای جنایی در این ولایت!

شماری از صرافان و فعالان مدنی تخار، مقام‌های محلی این ولایت را به بی‌توجهی متهم کرده می‌گویند که افراد مسلح غیر مسئول در انجام انواع جرایم دست دارند، اما مقام‌های محلی این ولایت در قسمت خلع سلاح گروپ‌های افراد مسلح غیر مسئول سکوت اختیار کرده‌اند.

این معترضان می‌گویند که سه روز قبل اختطاف‌چیان مرتضی ۱۵ ساله را از چهاراهی ریاست معارف تخار در فاصله پنج‌صد متری قوماندانی امنیه این ولایت ربودند، اما پولیس در برابر آدم‌رُبایان کدام واکنش نشان نداده‌است.

آنان می‌گویند که افزایش اختطاف‌ها و دزدی‌های مسلحانه در داخل شهر تالقان مرکز این ولایت موجب فرار سرمایه‌‌‌گذاران از این شهر شده‌است و افزون بر آن حتی برخی از خانواده‌ها از ترس و هراس آدم‌رُبایان اطفال خود را به مکاتب روان کرده نمی‌توانند.

حاجی محمد ظاهر رئیس اتحادیه صرافان تخار و حبیب الله مسئول پیشه‌وران این ولایت در این مورد به رادیو آزادی چنین گفتند:

" آقای رئیس جمهور و آقای داکتر عبدالله حالا که شما به قدرت و کُرسی رسیدید آیا حالا شما والیان و قوماندانان امنیه را به اساس سلقیه و همان سهمیه خویش تعیین می‌کنید و یا که خواسته‌ها و مشکلات مردم جامعه را هم در نظر می‌گیرید یا نمی‌گیرید، چرا به مشکلات مردم تخار توجه نمی‌کنید؟"

" هر روز اختطاف است، هر روز دزدی است و امروز به اختطاف انسان‌ها شروع کردند و خواست این مردم از دولت محلی و دولت مرکزی همین است که امنیت را به صورت عموم در ولایت تخار تأمین ‌کنند."

آنان ادعا کردند که در عقب قضایای چون اختطاف‌ها، دزدی‌های مسلحانه و انواع جرایم سازمان یافته، زورمندان محلی، تفنگ‌داران غیر مسئول و برخی مقام‌های محلی این ولایت دست دارند.

محمد امین و جمشید دو تن از فعالان مدنی این ولایت در این خصوص به رادیوآزادی چنین گفتند:

" قتل، اختطاف، سرقت و ناباسامانی‌های که در ولایت ما وجود دارد توسط افرادی می‌شود که از سوی حکومت مرکزی در ولایت ما گماشته شده‌اند و فعلاً این‌ها هیچ جوابگو هم نیستند و والی جدید ما که دو ماه از گماشتن اش می‌شود، اما یک ماه می‌شود که در ولایت نیست و در کابل به سر می‌برد."

"بچه یک صراف را افراد مسلح غیر مسئول از دهن دروازه اش اختطاف کردند و تا هنوز از سرنوشت وی کدام خبری نیست."

اما سید جهان‌گیر کرامت آمر امنیت قوماندانی امنیه تخار می‌گوید که تلاش‌های نیروهای امنیتی به هدف رهایی طفل ربوده شده از چنگ اختطاف‌چیان به شدت جریان دارد.

وی افزود:

"کسانی‌که اختطاف و دزدی می‌کنند و دست به اخلال‏گری و نا امنی می‌زنند در این مورد پولیس خاموش و بی تفاوت نمی‌ماند و در مورد رهایی پسر ربوده شده، نیروهای امنیتی سعی و تلاش و تلاشی ساحاتِ مشکوک را آغاز کرده‌اند و امیدوار هستیم که طفل ربوده شده را صحت و سلامت از چنگ ربایندگان آزاد کنیم."

باشندگان تخار می‌گویند که در چند سال اخیر فعالیت‌های گروه‌های افراد مسلح غیر مسئول و آدم‌رُبایان در شهر تالقان مرکز این ولایت افزایش یافته و موجب نگرانی شهروندان تخار شده‌است.

آنان از سران حکومت وحدت ملی می‌خواهند که هر چه زود‌تر در قسمت خلع سلاح تفنگ‌داران خودسر که در انجام انواع جرایم دخیل هستند، دست ‌به‌کار شوند تا مردم در یک فضای امن زندگی کنند.

اجمل آرین، تخار