"غور روی سرنوشت دفتر طالبان در قطر، مخالفت‎های داخلی ایجاد کرده‎است"

والستریت ژورنال

"غور روی سرنوشت دفتر سیاسی طالبان در قطر، مخالفت‎های داخلی را ایجاد کرده‎است" عنوان مقاله است که روزنامه والستریت ژورنال به نشر رسانیده‎است.

به نوشته مقاله پلان اداره ترمپ که روی مسدود ساختن این دفتر غور می‎کند مخالفت‎های بی نظیر را در وزارت خارجه امریکا ایجاد کرده‎است.

شماری از مقامات معترض امریکایی گفته‎اند، با مسدود شدن این دفتر منافع امریکا در افغانستان آسیب خواهد دید.

شماری از مقامات فعلی و پیشین امریکایی به والستریت ژورنال گفته‎اند، تعدادی از متخصصان امور جنوب آسیا در وزارت خارجه امریکا با مسدود شدن دفتر طالبان در قطر اعتراض نموده و به روز جمعه با گشایش یک چینل اعتراضی گفتند ایالات متحده باید بگذارد این دفتر موجود باشد و برای ختم جنگ شانزده ساله افغانستان تلاش‎ها و مذاکرات جدی را آغاز کند.

موضوع احتمال مسدود شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر را چند روز پیش روزنامه بریتانوی گاردین افشا کرده و گفت، این مسئله را رئیس جمهور ترمپ در جریان دیدار با همتای افغانش در نیویارک مطرح کرده و از وی خواسته بود دفتر طالبان را مسدود سازد که به گفته همین روزنامه رئیس جمهور غنی هم آن را پذیرفته بود.

ریاست جمهوری افغانستان چند روز پیش در صحبت با رادیو آزادی مطرح شدن این موضوع بین ترمپ و غنی را نه رد و نه هم تائید کرد، ولی رئیس جمهور غنی خود چند روز پیش گفت، در نظر نیست دفتر طالبان در قطر مسدود شود.

واشنگتن ایکزمینر

سربازان امریکا یک دهه دیگر در افغانستان خواهند بود. این مطلب را نشریه واشنگتن ایکزمینر از قول یک سناتور ارشد امریکایی به نشر رسانیده‎است.

سناتور باب کارکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای امریکا که چندین بار از افغانستان دیدن نموده به روز یکشنبه در مصاحبه با تلویزیون ان بی سی گفت، این مطلب را در پاسخ به این سوال نطاق امریکایی گفت که: "آیا ما یک دهه دیگر نیز در افغانستان سرباز خواهیم داشت؟" به نوشته واشنگتن ایکزمینر سناتور کارکر ده سال پیش برای همین کرسی انتخاب شده بود در همان وقت نیز سربازان امریکایی در افغانستان حضور داشتند.

کارکر در این هفته اعلان کرد که پلان دارد تقاعد کند و سال آینده خودش را نامزد سنا نخواهد کرد.

این به این معناست که جانشین وی در سال ۲۰۱۹ نیز کسی خواهد بود که با موضوعات مربوط به افغانستان سر و کار زیاد داشته باشد.

بخش زیاد از یازده هزار سرباز امریکایی در افغانستان مشغول آموزش، مشوره دهی و حمایت از قوای افغان اند، ولی حدود دو هزار تن آن‎ها در جنگ علیه تروریزم دخیل اند.

بر اساس استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا حدود سه هزار سرباز بیشتر امریکایی به افغانستان فرستاده می‎شوند که پروسه آن قبلاً آغاز شده‎است.

این استراتژی زمان حضور نظامیان امریکایی در افغانستان را هم محدود نساخته‎است و تمرکز آن نیز روی برنده شدن در این جنگ شانزده ساله‎است که طولانی ترین جنگ امریکا در خارج از آن کشور می‎باشد.