امریکا معاملۀ فروش احتمالی سیستم دفاعی ضد راکت‌ها را به عربستان تصدیق کرد

وزارت دفاع امریکا می‌گوید، وزارت خارجه این‌کشور یک معاملۀ فروش احتمالی سیستم دفاعی پیشرفته ضد راکت‌ها را به ارزش ۱۵ میلیارد دالر به عربستان سعودی تصدیق کرده‌‌است.

این سیستم دفاع راکتی بنام سیستم دفاع راکتی "تاد" "ترمینل های التی تیود ایریا دفنس" یاد شده و مجهز ترین سیستم راکت‌های دفاعی امریکا به‌شمار می‌روید که با سیستم رادار پیشرفته مجهز می‌باشد.

این فیصله حکومت امریکا، راه را برای فروش ۴۴ سیستم دفاع راکتی تاد و ۳۶۰ راکت آن و همچنان دستگاه‌های کنترول و رادار را به عربستان سعودی فراهم می‌کند.

اداره همکاری امنیت دفاعی وزارت دفاع امریکا دیروز شش اکتوبر طی اعلامیه اظهار داشت که در این مورد به کانگرس معلومات داده و وزارت امور خارجه امریکا طی اعلامیۀ گفته است که فروش این سیستم دفاع راکتی بر اساس منافع پالیسی خارجی و امنیت ملی ایالات متحده صورت گرفته و در دراز مدت به امنیت عربستان سعودی و منطقه خلیج، کمک می‌کند.

راکت تاد برای دفع حملات راکت بالستیک در عربستان سعودی مستقر می‌گردد.

در شرق میانه ایران بزرگترین برنامه راکت‌های بالستیک قاره پیما را دارد و واشنگتن و ریاض هر دو ایران را به رفتار تجاوز گرانه و تخریب کننده در منطقه متهم می‌سازند.

در این میان، تلویزیون العربیه گزارش داد که عربستان سعودی همچنان روز پنجشنبه با روسیه موافقه کرد که راکت‌های زمین به هوای سیستم اس - ۴۰۰ را از این کشور خریداری کند.

خریداری این سیتم راکتی در پایان دیدار پادشاه عربستان سعودی از مسکو اعلان شد.

رئیس جمهورانِ روسیه و عربستان سعودی

امریکا این سیستم را پیش از این در کشورهای همسایه عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عرب مستقر ساخته و همچنان این سیستم دفاع راکت پیشرفته را در سال جاری در کوریای جنوبی جابه‌جا نمود تا از تهدیدهای راکت‌های قاره پیمای کوریای شمالی جلوگیری کند.

چین از جابه‌جایی این سیستم انتقاد کرده‌است.