کرملین از توافق فروش راکت‎های (S-400) به عربستان سعودی دفاع کرد

کرملین از توافق فروش راکت‎های پیشرفته دفاع هوایی به عربستان سعودی دفاع کرده، می‎گوید، این موافقتنامه کدام کشور دیگر را در معرض خطر قرار نمی‎دهد.

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین این مطلب را در پاسخ به سؤالی‎ که امکان دارد این راکت‎ها خطری برای ایران باشد؟ بیان نمود.

سخنگوی کرملین که دیروز در این مورد صحبت می‎کرد گفت، موافقت تهیه و تدارک سیستم راکت‎های دفاع هوایی به ریاض مستقیماً بر علیه کدام کشور سومی نخواهد بود.

این سیستم راکت‎های دفاع هوایی به نام (S-400) یاد می‎شود.

روسیه قبل از این، سیستم راکت‎های دفاع هوایی نوع (S-400) را به ایران به فروش رسانده‎است.

(S-400)

روسیه، در جریان سفر هفته گذشته پادشاه عربستان سعودی به مسکو، در کنار امضای موافقتنامه فروش راکت‎های (S-400)، در سایر بخش‎ها نیز موافقتنامه‎های را به امضا رسانده‎است.

ناظران می‎گویند، گفت‌وگوی پادشاه عربستان سعودی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نقطه برای ایجاد روابط گرم بین دو کشور بوده که از جنگ سرد به این‌سو، تیره بوده‎است.

عربستان سعودی که متحد دیرینه امریکا در شرق میانه می‎باشد، موافقتنامه خریداری سلاح این کشور از روسیه باعث نگرانی واشنگتن شده‎است.

روی این نگرانی‎ها، مدت کوتاه پس از موافقتنامه فروش سلاح بین روسیه و عربستان سعودی، پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا گفت که وزارت امور خارجه این کشور فروش احتمالی سیستم دفاع راکتی به نام تاد به ارزش ۱۵ میلیارد دالر به عربستان سعودی را، تصویب کرده‎است.

در همین حال، در نشست خبری دیروز در مسکو خبرنگاران از سخنگوی کرملین در مورد موافقتنامه امریکا با ریاض پرسیدند که آیا این، بالای توافق فروش سیستم راکت‎های (S-400) روسیه به عربستان سعودی کدام تأثیر نخواهد گذاشت؟

دمیتری پسکوف گفت:

"ما می‎توانیم که فقط روی قراردادی خود مان صحبت کنیم."

او گفت، قرارداد با عربستان سعودی تأثیراتی مثبت داشته و آن‎ها نتایج خوب ابتدایی را به دست آورده‎اند.

دیدار رهبران روسیه و سعودی در مسکو

همزمان با این، ماریا وُر او بی واه یک مقام دولتی روسیه که در اداره موافقتنامه‎های نظامی و همکاری‎های تخنیکی کار می‎کند، اوایل دیروز گفت، با عربستان سعودی یک موافقتنامه جامع فروش سیستم دفاع راکتی (S-400) را به امضا رسانده‎است.

خانم وُر اوبی واه که با شبکه تلویزیون "آر تی وی" روسیه صحبت می‎کرد، گفت:

"ما با عربستان سعودی در قسمت انتقال سیستم دفاع هوایی (S-400)، سیستم راکت ضد تانک، سیستم راکت انداز، سیستم پرتاب بمب دستی و ماشیندار کلاشینکوف را به امضا رساندیم."