خانوادۀ کانادایی که در پاکستان از اسارت نجات داده شدند به کانادا رسیدند

خانوادۀ کانادایی - امریکایی که در پاکستان از اسارت نجات داده شدند، شب گذشته به کانادا رسیدند.

کیتلن کولمن امریکایی و جوشوا بویلی کانادایی که در سال ۲۰۱۲ میلادی در حومۀ شهر کابل توسط افراد شبکۀ حقانی اختطاف شده بودند، به کانادا رسیدند.

شهر کابل

بر اساس گزارش‌ها سه کودک این خانواده در جریان اسارت نزد شبکه حقانی به دنیا آمده‌اند.

جوشوا بویلی با رسیدن به کانادا با ابراز این‌که شبکۀ حقانی یک کودک آن‌ها را به قتل رسانیده‌است، به رسانه گفت:

"شرارات شبکه حقانی با اختطاف یک مسافر و خانم وی باعث آن شد تا دختر خردسال ما کشته شود."

جو شوا بویلی همچنان گفته‌است که در جریان اسارت توسط یک محافظ بالای خانم وی نیز تجاوز جنسی صورت گرفته‌است.

وی از حکومت افغانستان خواست، با این گروه برخورد قانونی کند.

حکومت افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا شبکۀ حقانی را مسئول حملات خونین دسته جمعی بالای اهداف و نیروهای افغان و بین المللی دانسته اند.

کابل و واشنگتن تأکید می‌کنند که شبکه حقانی با ادارۀ استخبارات "آی. اس. آی" پاکستان ارتباط دارد و ادارۀ "آی. اس. آی" پاکستان زمینۀ فعالیت آزاد را برای این گروه فراهم ساخته‌است.

نفیس ذکر یا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفته‌است، نیروهای خاص این‌کشور به‌تاریخ یازدهم اکتوبر این خانواده را بر اساس اطلاعات استخبارتی امریکا، نجات دادند.

به گفتۀ آقای ذکریا، اگر واشنگتن اطلاعات استخباراتی را با پاکستان شریک بسازد، اسلام آباد آمادۀ مبارزه بر ضد دشمن مشترک است.

مقامات امریکایی از مدت‌ها به این‌سو پاکستان را متهم می‌کنند که بر ضد شبکه حقانی و سایر گروه‌های تندرو که در مناطق سرحدی آن کشور فعالیت دارند، هیچ کاری را انجام نداده‌است.

روز چهار شنبه زمانی‌که این خانوادۀ کانادایی - امریکایی از اسارت نجات داده شدند، دونالد ترمپ با ابراز سپاس از پاکستان، گفت:

دونالد ترمپ

"حکومت امریکا در همکاری با حکومت پاکستان، کیتلن کولمن، جوشوا بویلی و سه فرزند آن‌ها را از چنگ شبکۀ حقانی‌ رها ساختند. این همکاری نشان می‌دهد که حکومت پاکستان این خواسته امریکا که باید برای امنیت منطقه اقدامات بیشتر انجام دهد را محترم می‌شمارد."

امریکا شبکه حقانی را در لست سازمان‌های تروریستی شامل ساخته‌است.

شبکه حقانی قبلاً در بدل رهایی این خانواده خواستار رهایی انس حقانی، فرزند جلال الدین حقانی که در کابل زندانیست، شده بود.

مقامات امریکایی می‌گویند تعدادی از شهروندان دیگر امریکا نیز در افغانستان یا نزد گروه‌های مسلح در پاکستان در اسارت قرار دارند.

کیون کینگ ۶۰ ساله استاد پوهنتون امریکایی کابل که در سال گذشته اختطاف شد و نویسندۀ هفتاد ساله پاول اوربی که در سال ۲۰۱۴ میلادی در شرق افغانستان اختطاف شد، در زمرۀ این افراد شامل اند.