قوماندانی امنیه: از یک حمله خطرناک در شهر کابل جلوگیری شد

مسئولان در قوماندانی امنیه کابل می‌گویند، نیروهای امنیتی شب گذشته یک موتر نوع "مازدا" را که مملو از مواد انفجاری بود از مربوطات حوزه پنجم امنیتی کشف و خنثی کرده‌اند.

مسئولان در قوماندانی امنیه کابل خبر می‌دهند که آنان از یک حمله خطرناک موتر بمب در پایتخت جلوگیری کرده‌اند.

محمد سالم احساس سرپرست قوماندانی امنیه کابل روز یکشنبه این موتر پر از مواد انفجاری را به خبرنگاران نشان داد که به گفته وی در آن ۲۷۰۰ کیلوگرام مواد انفجاری مختلف کارگذاری شده و مخالفان مسلح قصد داشتند آن را در یکی از بخش‌های شهر کابل منفجر سازند.

آقای احساس بر اساس معلومات ابتدایی انتقال این موتر بمب گذاری شده به کابل را به شبکه حقانی نسبت می‌دهد.

سرپرست قوماندانی امنیه کابل می‌افزاید، در این موتر ۷۰۰ کیلوگرام آمونیم نایتریت که از آن در انفجارها کار گرفته می‌شود، ۲۸ بوشکه مملو از باروت و دو بمب نیپال جاسازی شده بود.

سالم احساس

او می‌گوید:

"این بعد از جریان تحقیقات روشن خواهد شد که هدف این‌ها دقیقاً کجا بود، فعلاً خدمت تان عرض می‌کنم که یک تن را بازداشت کرده‌ایم که در اعتراف خود گفته یک کسی به نام انس بوده که مسئول این پلان گذاری بوده و مربوط می‌شود به شبکه حقانی، و جزئیات بعدی که انکشاف پیدا کرد در خدمت تان قرار خواهیم داد."

وی می‌گوید، راننده این موتر نیز بازداشت شده و تحقیقات از وی ادامه دارد.

بر اساس معلومات سرپرست قوماندانی امنیه کابل این موتر بمب گذاری شده از مسیر دروازه ولایت لوگر وارد کابل شده‌است.

این در حالی است که در دهم ماه جوزای سال روان خورشیدی یک تانکر بمب گذاری شده در چهار راهی زنبق شهر کابل انفجار داده شد که در آن صدها تن کشته و زخمی شدند.

هر چند پیش از این مسئولان امنیتی کابل گفته بودند که در چهار دروازه ورودی شهر کابل ماشین‌های سکن نصب شده اما سوال اینجاست که مخالفان مسلح دولت چگونه توانستند این موتر بمب گذاری شده را به کابل انتقال دهند.

برخی کارشناسان امنیتی می‌گویند، فساد در صفوف نهادهای امنیتی، نبود نیرو‌های مسلکی پولیس در محل نصب ماشین‌های سکن، نفوذ مخالفان مسلح در حکومت، غفلت وظیفوی و عدم پوشش مسیرهای فرعی از عوامل انتقال چنین موترهای بمب گذاری شده به شهر کابل اند.

محمد انور سلطانی یکی از این کارشناسان روز یک شنبه با بیان این مطلب به رادیو آزادی گفت:

"دشمن از هر راه استفاده می‌کند، از موترهای شیشه سیاه، موترهای وکیل، وزیر، معین و استخبارات استفاده می‌کنند، دشمن امروزی آن دشمن نیست که ما دیروز تعریف می‌کردیم امروز دشمن ریشه خارجی دارد و با دست‌های قوی برای ضعیف ساختن کشور و نظام کار می‌کند."

آقای سلطانی همچنان می‌گوید، حکومت باید نظارت از تمام مسیرهای فرعی را افزایش دهد و برای جلوگیری از حمله‌های خونین باید نهادهای کشفی و استخباراتی مسئولیت‌های خود را درست انجام دهند.

تاکنون طالبان درین مورد تبصرۀ نکرده‌اند.

گزارش: نصرت پارسا