دنیا: افغانستان ظاهراً به وعده‎های پاکستان امید بسته‎است

روزنامه‎های چاپ امروز کابل بیشتر روی نشست چهار جانبه عمان تبصره نموده‎اند.

دنیا

روزنامه دنیا با اشاره به نشست عمان در سرمقاله‎اش نوشته‎است که دولت افغانستان در ظاهر به وعده‎های پاکستان امید بسته‎است و در واقعیت از عدم همکاری آن کشور نگران است.

در ادامه نوشته شده که قبل از این‎که پروسه نشست چهار جانبه آغاز شود، پاکستان به سطح جهان پر و پاگند نمود که نفوذ آنان بالای طالبان کاهش یافته‎است.

به باور سرمقاله نویس، پاکستان هنوز هم بالای طالبان نفوذ دارد و تعدادی کثیری از رهبران طالبان با فامیل‎های شان در آن کشور ساکن هستند.

در ادامه مطلب نوشته که نشست چهار جانبه باید این بار نتیجه بدهد و به پاکستان اجازه داده نشود که باز هم جامعه جهانی را فریب بدهد.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد همچنان در مورد همین موضوع در سرمقاله‎اش نوشته نموده‎است. گفته شده که حکومت افغانستان نشست چهار جانبه را یک اقدام مهم دانسته و نوشته که پاکستان به اثر فشار ایالات متحده مجبور گردیده تا به گفت و گوهای صلح تمایل نشان بدهد.

ویسا

روزنامه ویسا در مورد حمایت روسیه از طالبان مطلبی را چاپ رسانیده‎است.

روزنامه ویسا از نقل روزنامه انترنشنل بزنس تایمز نوشته‎است که روسیه به گونه غیر مستقیم از طالبان حمایت می‎کند.

در ادامه مطلب از قول یک منبع در این مورد نوشته شده که آنان با اعضای طالبان و حکومت افغانستان صحبت نموده‎اند و معلومات موثق را گرد آورده‎اند.

در مطلب از تیل که از مسیر حیرتان به افغانستان وارد می‎شود و به گونه رایگان به برخی شرکت‎های خصوصی داده می‎شود که در واقعیت همان شرکت‎ها با طالبان همکار دارند.

و در مطلب همچنان از قول منبع آمده‎است که کار و بار تیل برای گروه طالبان به یک منبع در آمد تبدیل گردیده‎است. و آنان از این طریق به جنگ شان علیه نیروهای ناتو و حکومت افغانستان ادامه می‎دهند.