حقانی چگونه شبکه است و چطور به یک تهدید بزرگ مبدل شد؟

نجات یک خانواده کانادایی-امریکایی از اسارت رباینده‎گان در پاکستان باعث شد تا یکبار دیگر توجه بسوی شبکه حقانی که مسئول اختطاف این خانواده خوانده شده‎است، کشانده شود.

شبکه حقانی که در ابتدا یکی از داشته‎های با ارزش پیشین CIA یا اداره استخباراتی امریکا خوانده می‎شد اکنون یکی از خطرناک ترین جناح‎های درگیر با نیروهای ناتو تحت رهبری امریکا در افغانستان پنداشته می‎شود.

شبکه حقانی به رهبری سراج الدین حقانی که به عنوان معاون دوم ملا عمر موسس و رهبر پیشین گروه طالبان نیز کار کرده‎است، پس از حمله امریکا بالای افغانستان مسئول بیشترین حملات مرگبار در سراسر افغانستان خوانده می‎شود.

مایکل کوگلمن پژوهشگر در مرکز تحقیقاتی ویلسن در واشنگتن به خبرگزاری فرانسه گفته‎است، زمانی‎که مقام‎های امریکایی حتی در محافل خصوصی هم با یگدیگر صحبت می‎کنند نگرانی شان را در مورد فعالیت شبکه حقانی ابراز می‎کنند.

جلال الدین حقانی موسس گروه حقانی

این خبرگزاری در پاسخ به این‎که شبکه حقانی چگونه به وجود آمد نوشته‎است، این گروه از سوی جلال الدین حقانی یک قوماندان جهادی افغانستان که در دهه ۱۹۸۰ میلادی علیه حضور نیروهای شوروی سابق در افغانستان می‎جنگید به همکاری ایالات متحده امریکا و پاکستان ایجاد شد.

جلال الدین حقانی بخاطر سازماندهی و شجاعت اش در آن زمان توجه CIA را جلب کرد و با چارلی ولسن عضو کانگرس امریکا ملاقات کرد.

جلال الدین که به زبان عربی نیز تکلم می‎کرد روابط نزدیک با جهادی‎های اعراب مانند اسامه بن لادن نیز داشت.

احمد سعیدی دیپلومات افغان در پاکستان و آگاه مسایل سیاسی به رادیو آزادی گفت، از هنگامی‎که شبکه حقانی فعالیت اش را در نتاقض با منافع امریکا آغاز کرد، امریکا در پی سرنگونی این گروه پرداخت.

احمد سعیدی

او افزود:

"در اوایل حقانی روابط بسیار نزدیک با امریکا داشت و برای منافع امریکا کار می‎کرد اما اکنون در تناقض با منافع امریکا کار می‎کند. شبکه حقانی روابط نزدیک با عربستان سعودی دارد خانم اش عرب است و همچنان روابط نزدیک با استخبارات پاکستان دارد."

پس از آغاز عملیات ایالات متحده امریکا در افغانستان علیه رژیم طالبان، جنگجویان گروه حقانی به آنسوی مرز به پاکستان فرار کردند، جای‎که این گروه برای جنگ با نیروهای امریکایی و دولت افغانستان مراکز ایجاد کرد.

شبکه حقانی برای فعالیت‎های خود منطقه میرانشاه وزیرستان شمالی را در قلمرو پاکستان انتخاب کرد.

ایالات متحده امریکا مکرراً حملات طیاره‎های بی پیلوت را برای هدف قرار دادن شبکه حقانی در وزیرستان شمالی انجام داد.

با آنکه اردوی پاکستان نیز چندین بار از راه اندازی عملیات نظامی علیه گروه‎های شورشی در وزیرستان شمالی خبر داد اما مقام‎های افغان همواره ادعا کردند که جنگجویان شبکه حقانی از این عملیات‎ها در امان می‎ماندند و برای از بین بردن این گروه پاکستان اقدام جدی نکرده‎است.

احمد سعیدی بدین باور است، تا زمانی‎که پاکستان بگونه صادقانه علیه شبکه حقانی اقدام جدی نکند سرنگونی این گروه ممکن نیست.

او افزود:

" تا زمانی‎که پاکستان بگونه صادقانه نخواهد سرنگونی این گروه دشوار است چرا که حمایت قوی استخبارات این کشور را دارد."

۱۲ عضو دستگیر شده حقانی در خوست.

سوال اینجاست که چی چیز باعث شده تا از روابط میان پاکستان و شبکه حقانی سخن زده شود؟

پاکستان رقیب دیرینه‎اش هند را بگونه یک خطر جدی تلقی می‎کند و بخاطر حضور هند در افغانستان همواره ابراز نگرانی کرده‎است، شبکه حقانی بخاطر هدف قرار دادن تاسیسات هند در افغانستان چندین بار متهم شده‎است.

مایکل کوگلمن آگاه امریکایی بدین باور است که پاکستان شبکه حقانی و سایر گروه‎های مسلح مانند طالبان افغان را به عنوان یک سرمایه یی مفید بخاطر جلوگیری از حضور هند در افغانستان تلقی می‎کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، سیاستمداران و مقام‎های پیشین نظامی پاکستان بگونه خصوصی داشتن روابط میان اسلام آباد و گروه حقانی را برای کشورشان حیاتی خوانده‎اند.

محمود شاه یک نظامی سابق پاکستان به فرانس پرس گفته‎است که بین داشتن تماس و حمایت این گروه تفاوت زیاد موجود است.

واشنگتن مدت هاست که بالای پاکستان فشار میاورد تا جلو فعالیت گروه‎های شورشی مسلح به ویژه شبکه حقانی را بگیرد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در هنگام اعلام استراتژی کشورش برای افغانستان و جنوب آسیا، پاکستان را به بازی دوگانه در افغانستان متهم کرد که از گروه‎های شورشی حمایت می‎کند.

اسلام آباد مکررا این ادعا را رد کرده‎است و واشنگتن را به نادیده گرفتن قربانی هزارها شهروندش در مبارزه با تروریزم متهم می‎کند.